Show simple item record

dc.contributor.advisorÖktem, Ferhundetr_TR
dc.contributor.authorHaselden, Manolyatr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:07:28Z
dc.date.available2015-10-14T13:07:28Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1310
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the multiple predictors of posttraumatic growth in Turkish and American university students following a relationship break up. Firstly, Turkish reliability and validity studies (N=600) were conducted for The Event Related Rumination Inventory and The Core Beliefs Inventory. Participants of the study consisted of 198 students from the University of North Carolina at Charlotte, USA and 194 students from various universities in Turkey who were recruited through an online system. Structural Equation Modelling (SEM) was conducted to test the suggested mediated model for rumination styles, coping styles, distress (depression, anxiety, stress) level, and the disruption level on the core beliefs between attachment styles and posttraumatic growth.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectAdult attachmenttr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Travma Sonrası Büyümeyi Yordayan Çeşitli Değişkenlerin Türk ve Amerikan Kültürlerinde İncelenmesi: Bir Model Önerisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.callno2014/1338tr_TR
dc.bolumPsikolojitr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, yakın bir ilişkinin bitmesinin ardından Türk ve Amerikalı üniversite öğrencilerinde travma sonrası büyümenin olası çoklu yordayıcılarını bütüncül bir model çerçevesinde incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak, Olay İlişkili Ruminasyon Envanteri ve Temel İnançlar Envanteri nin Türkçe ye uyarlama çalışmaları (N=600) yürütülmüştür.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record