Show simple item record

dc.contributor.advisorDoğan, Özcantr_TR
dc.contributor.authorBülbün Aktı, Burcutr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:34:00Z
dc.date.available2015-10-14T13:34:00Z
dc.date.issued2014tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1602
dc.description.abstractThe Investigation of the Preschool Children s Cartoons which are published at the TRT Çocuk Channel Related to Children s Rights. Hacettepe University Institute of Health Sciences Ms.A. Thesis in Child Development and Education, Ankara, 2014.This study aims at analysing the preschool cartoons put forth on TRT Çocuk Channel in terms of children s rights. The data set of the study was composed of approximately 45 minutes of broadcasts of 7 of 8 preschool cartoons put forth on TRT Çocuk Channel. One of the cartoons was excluded since it did not have verbal content. The study was conducted in qualitative design. The data was analysed by content analysis. The positive use of children s rights were included more than the negative use. Also respectively survival rights, developmental rights, participation rights and protection rights were given place on cartoons.tr_TR
dc.language.isoTürkçetr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectChildren’s rightstr_TR
dc.titleTRT Çocuk Kanalında Yayınlanan Okulöncesi Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çizgi Dizilerin Çocuk Hakları Açısından İncelenmesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.callno2014/1599tr_TR
dc.bolumÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, TRT Çocuk kanalında okulöncesi yaş grubuna yönelik yayınlanan çizgi dizilerin çocuk hakları açısından incelenmesini amaçlamıştır. Araştırmanın veri kaynağını TRT Çocuk kanalında 2012 yılı Aralık ayında yayınlanan okulöncesi döneme yönelik yayınlanan sekiz çizgi dizi içerisinden yedi çizgi dizinin ortalama 45 dakikalık yayınları oluşturmuştur. Bir çizgi dizi sözel içeriklerinin bulunmaması nedeniyle araştırmaya alınmamıştır. Araştırma nitel araştırma deseniyle yürütülmüştür. Araştırma kapsamında veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. İncelenen çizgi dizilerde çocuk haklarının olumlu kullanımına olumsuz kullanımından daha çok yer verildiği görülmüştür. Çizgi dizilerde sırasıyla en çok yaşama hakkına, gelişme hakkına, katılım hakkına ve korunma hakkına yer verildiği görülmüştür.tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record