Show simple item record

dc.contributor.advisorGenç, Aytentr_TR
dc.contributor.authorDemir, Devrantr_TR
dc.date.accessioned2015-10-15T06:21:20Z
dc.date.available2015-10-15T06:21:20Z
dc.date.issued2013tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1926
dc.description.abstractIn this study, Foreign Language Proficiency Examination for the State Employees (KPDS), which was administered in Turkey during the years between 1990 and 2013, was aimed to be analyzed. The criteria for this analysis were improved based on a current and international guideline for foreign language teaching domain, which is called Common European Framework of Reference for Languages . Through this analysis, both the grammar and the vocabulary levels of the 80 questions that were asked in 2011 spring term exam with their answer options were identified. In the meantime, not only the concepts such as objectivity, validity, and the reliability of the tests, but also the process of controlling the validity of the exams were discussed. Besides, some historical data on the government officers knowledge of foreign language and the legal basis of testing that knowledge were roughly investigated.tr_TR
dc.language.isodeutr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectForeign language examtr_TR
dc.titleAnalyse der fremdsprachenprüfungen am beispiel kpdstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2013/362tr_TR
dc.bolumYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada, Türkiye'de 1990-2013 tarihleri arasında Kamu Personeli Dil Sınavı (KPDS) olarak uygulanmış olan sınavın incelenmesi amaçlanmıştır. İnceleme ölçütleri, yabancı dil öğretiminde güncel ve uluslararası nitelikte olan "Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni" adlı kaynağa dayanılarak geliştirilmiştir. Gerçekleştirilen inceleme sayesinde 2011 sonbahar dönemi sınavının, cevap seçenekleri de dâhil olmak üzere 80 soruya ait dil bilgisinin yanı sıra kelime bilgisi alanında da ulaştığı seviyeler tespit edilmiştir. Bu esnada sadece sınavlarla ilgili tarafsızlık, güvenirlik, geçerlik gibi kavramlar değil aynı zamanda da sınavları geçerleme süreçleri de ele alınmıştır. Bunların yanı sıra memurların yabancı dil bilgisine ilişkin bazı tarihi veriler ve bunun sınanmasına ilişkin yasal temeller genel hatlarıyla araştırılmıştır.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record