• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Ankara Devlet Konservatuvarı
  • Müzik Teorileri Bölümü
  • Müzik Teorileri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Ankara Devlet Konservatuvarı
  • Müzik Teorileri Bölümü
  • Müzik Teorileri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bir Saygun İmzası: [3,5,3]

View/Open
Bir Saygun İmzası [3,5,3].pdf (74.71Mb)
Date
2016-01-19
Author
Karadeniz, İsmet
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-emb
Acik erisim
xmlui.mirage2.itemSummaryView.MetaData
Show full item record
Abstract
According to the available data, the structures [3,5,3], [3,3,5] and [5,3,3] which we identified that Ahmed Adnan Saygun used in his Suite, dated 1931-1932, are repeated many times in a total of his 41 works including the String Quartet, No. 4 which is his latest composition. Therefore, it will not be exaggerated to call this structure as Saygun chord. This kind of table brings the question of “how the composer tackled the aforementioned structure in the structures at which he frequently and intensively used Saygun chord” and this requires an analytical study. In this study, the aforementioned analysis has been conducted on Twelve Preludes On Aksak Rhythms, Op. 45 which was completed in 1967, which is the second of four albums titled as On Aksak Rhythms, which was written by Saygun for solo piano in different years. As a result of the analysis, the following main results have been carried out: • [3,5,3] and its derivatives were intensively used in all the preludes except for preludes Nos. 3 and 9. • In the usage of [3,5,3] and its derivatives, it is possible to mention four approaches special to Saygun as an extension, division, voice transport, interbedded usage, and synchronical usage. • [3,5,3] is remembered as Bartók chord in the literature and Saygun used [3,3,5], which is a derivative of [3,5,3], 4 (or 5) years before he met Bartók. This circumstance consolidates the impression “that Saygun composed [3,5,3] and its derivatives with reference to bestenigar maqam but not quoting from Bartók.”
URI
http://hdl.handle.net/11655/23198
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
  • Müzik Teorileri Bölümü Tez Koleksiyonu [17]
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
Aracı, E. (2007). Ahmed Adnan Saygun / Doğu-Batı Arası Müzik Köprüsü (2. bs.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Aydın, Y. (2003). Türk Beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Bartók, B. (1937). Sonata for Two Pianos and Percussion, Sz. 110. London: Boosey & Hawkes. (1942) Karadeniz, İ. ve Berki, T. (2015). Bir Saygun İmzası: [5,3,3]. Ç. Adar (Haz.). VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu: 28-30 Mayıs 2015 - Müzik Dinleme ve Çalgı Performansında Ses Tını Algı Bileşenleri Tam Metin Kitabı (s. 302-308). Afyonkarahisar: Matbaa-i Beka. Lendvai, E. (1979). Béla Bartók: An Analysis of His Music. London: Kahn & Averill. Saygun, A. A. (1931-1932). Tema Con Variazioni, Op. 2, Nr. 5. Ankara: Devlet Konservatuvarı. (1960) Saygun, A. A. (1957). Piyano Konçertosu, Nr. 1, Op. 34. (El Yazması). Saygun, A. A. (1967). Twelve Preludes On Aksak Rhythms, Op. 45. New York: Southern Music Publishing. (1969) Saygun, A. A. (1968). On Türkü, Op. 41. Ankara: Devlet Konservatuvarı. (1968) Saygun, A. A. (1973). Köroğlu, Op. 52. (El Yazması). Saygun, A. A. (1975). Ayin Raksı, Op. 57. (El Yazması). Saygun, A. A. (1986). Orkestra İçin Çeşitlemeler, Op. 72. Ankara: Meteksan Anonim Şirketi. (1990) Sipos, J. (2009). Anadolu’da Bartók’un İzinde (S. Deliorman, Çev.). İstanbul: Pan Yayıncılık. (2000).
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri
Açık Erişim Birimi
Beytepe Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 297 6585-117 || Sağlık Bilimleri Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 305 1067
Bizi Takip Edebilirsiniz: Facebook | Twitter | Youtube | Instagram
Web sayfası:www.library.hacettepe.edu.tr | E-posta:openaccess@hacettepe.edu.tr
Sayfanın çıktısını almak için lütfen tıklayınız.
Contact Us | Send Feedback



DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV
 

 


DSpace@Hacettepe
huk openaire onayı
by OpenAIRE

About HUAES
Open Access PolicyGuidesSubcriptionsContact

livechat

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherLanguageRightsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_indexFundingxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_subtypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherLanguageRightsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_indexFundingxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_subtype

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV