Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 120-139 of 342
-
KADIN VE ERKEK OKUL MÜDÜRLERİNİN FRAKTAL LİDERLİK UYGULAMALARININ KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZİ (MBALE, UGANDA)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The study was conducted to investigate, establish and compare the fractal leadership related practices of female and male school principals. A survey model was adopted for the study in question. The population of the study ... -
Karakter Güçleri Açısından Pozitif Gençlik Gelişiminin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This research has been conducted in order to adapt “Youth Inventory of Character Strengths and Virtues” to Turkish and to determine whether the character strengths of high school students predict their levels of positive ... -
Karanlık Üçlü Kişilik Özelliklerine Göre Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of this research is to examine life satisfaction of university students based on dark triad. Study group was determined with convenience sampling method and consisted of 516 university students from Istanbul, Ankara, ... -
Kariyer Kararı Verme Öz-Yetkinliği: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)The purpose of this study was to determine the variables that affect senior students’ career decision-making self-efficacy. In addition to this, Career Decision-Making Self-Efficacy Scale (CDMS) was developed and senior ... -
Karma Testlerde Doğrulayıcı Faktör Analizi Kestirim Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to compare maximum likelihood (ML), robust maximum likelihood (MLR), unweighted least squares mean-and-variance adjusted (ULSMV), weighted least squares (WLS), weighted least squares mean-and-variance ... -
Karma Testlerin Psikometrik Özelliklerini Belirlemede Klasik Test Kuramı ve Rasch Modelinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to indicate which one of the Classical Test Theory and Rasch model is providing more detailed statistical information in determining psychometric properties of mixed tests through comparing their ... -
Kayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Güvenirlik Kestirimleri Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study was to compare the missing data handling methods in terms of the influence on reliability coefficients under different simulation conditions. For this purpose, datasets with 200, 500, and 1000 ... -
Kayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi Açısından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study is to compare the missing data handling methods in terms of the influence on measurement invariance. For this purpose, data of 5496 students participated in PISA 2015 tests from Turkey and responded ... -
Kayıp verinin test eşitlemeye etkisinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04-18)The purpose of this study is to compare equating error (RMSE) and equating bias (BIAS) values with regard to estimated item and ability parameters obtained as a result of equating scores of tests in different conditions ... -
Kayıp Veriyle Başa Çıkma Yöntemlerinin Değişen Madde Fonksiyonu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to investigate the impacts of zero imputation (ZI), multiple imputation (MI), expectation maximization (EM) on differential item functioning under different conditions. The impacts of these ... -
Kernel Eşitleme Ve Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study aimed to evaluate the performances of Item Response Theory (IRT) true-score equating (Haebara) and the Kernel post-stratification equipercentile, Kernel post-stratification linear, Kernel chained equipercentile ... -
Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi ve Üniversite Bölümlerinin Kişilik Kodlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to develop inventory (IPT-Inventory of Personality Types) based on Jung's Theory of Psychological Types and Briggs and Myers' contributions to this theory to be used in conducting career counseling ... -
Kişilik, Süreç ve Çevre Boyutları Açısından Yaratıcı Öğretim Uygulamalarının Sınıfa Yansıması: Öğretmen - Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine teachers’ and students’ opinions on applying creative thinking skill-based education in Math classes of 6th graders. Participants consist of 370 6th graders from secondary schools ... -
Klasik Test Kuramı ve Genellenebilirlik Kuramından Puanlayıcılar Arası Tutarlılığın Farklı Yöntemlere Göre Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, analytical and holistic rubrics, which evaluate the problem solving ability of seventh grade students,were used to be scored by five different mathematics teachers. The reliability analysis of obtained ... -
Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramına Göre Kestirilen Parametrelerle Sınırlandırılan Yapısal Eşitlik Modellerinin Uyum İndekslerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Even though confirmatory factor analysis and structural equation modeling consists of way analysis are frequently used by researchers, prior to analysis it is seen that examination of assumptions, appropriate parameter ... -
Kolektif Öğretmen Yeterliği İle Etkili Okul Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği)
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the relationship between collective teacher efficacy of teachers working in public secondary schools and effective school. To that end, the study asked the opinions of 356 teachers working ... -
Likert Tipi Ölçeklerin Çocuklarla Kullanımında Yanıt Kategori Sayısının Psikometrik Özelliklere Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the effects of number of response options on psychometric properties of Likert-type scale for used with children. Accordingly, 1092 2nd and 3rd grade children from 11 different ... -
Lisans Düzeyinde Zorunlu İngilizce II Dersinden Öğrencilerin Beklentileri ve Erişi Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the students’ achievement in compulsory English II Course in the bachelor’s degree and determine students’ expectations and the extent the program meets these expectations. Within this ... -
Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Öznel İyi Oluş
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This is a descriptive study conducted with the aim of examining the relationships between variables of internet addiction among high school students and some of the individual variables and subjective well-being. The study ... -
Lise Öğrencilerinde Okul Terki Riskinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study investigates variables causing drop-out among high school students. In this respect, whether variables like family, friends, self-esteem, daily hassles and certain demographic characteristics meaningfully affect ...