Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 1-20 of 431
-
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
2006-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Politikalarına İlişkin Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to present the current situation of teacher training policies in Turkey between 2006-2018 with the historical perspective to analyze and evaluate the teacher training system by examining the ... -
2015 Pisa İş Birlikli Problem Çözme Becerilerinin Ülkelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi: Türkiye, Norveç, Singapur
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of the research is; examine PISA 2015 Cooperative Problem Solving to intercultural measurement invariance of cooperative problem solving model created by Xandar sub-test. within this scope the research was conducted ... -
2016 Lisans Yerleştirme Sınavı İngilizce Testinin Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to determine whether items of English test of Undergraduate Placement Exam (UPE) in 2016 include differential item functioning (DIF) and differential bundle functioning (DBF) in terms of gender ... -
2018 Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the problems of the problems confronted in English language teaching at secondary school instituons in Çankırı. The students and English teachers from secondary schools that have ... -
5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Düzeyi ve Tutuma Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, it was aimed to determine the effect of learning experiences of 4th grade students in Science and Technology Course, designed according to 5e Learning Model, on students’ science process skills, levels of ... -
A Study Of Faculty Members' And Instructors' Awareness, Routınes and Use Of Web 2.0 Tools In Foreıgn Language Teachıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-06)The use of Web 2.0 tools in many walks of life has recently become ubiquitous owing to the fact that they offer a great many opportunities to the individuals to communicate, interact and collaborate with each. Though Web ... -
Abide 2016 Türkçe ve Fen Bilimleri Alt-Testlerinin Öğretmen Özelliklerine Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In 2016, the Ministry of National Education conducted a study on ABİDE (Academic Skills Monitoring and Evaluation) to test the knowledge and skills of 8th grade students. It is aimed to establish a monitoring and evaluation ... -
Açık Öğretim Lisesi Sınavlarının Farklı Engel Gruplarına Göre Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-29)In the Turkish education system, with formal education at high school level, there are also open high schools. It is known that some of the disabled students prefer these high schools. In this study, it is aimed to investigate ... -
Açık Uçlu Maddelerde Otomatik Puanlamanın Güvenirliği ve Test Eşitleme Hatalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)It might be difficult, time-consuming and costly to score constructed response items in tests. However, improvements in computer technology have enabled the automated scoring of constructed response items. Yet, the application ... -
Açıklayıcı Madde Tepki Modellerinin Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Testlerde Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-02)The item bank development stage in computer adaptive testing is extremely challenging. It is assumed that the item difficulties are constant among different sub-groups, different positions and various test forms. The items ... -
Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to compare factor extraction methods used inexploratory factor analysis according to sample size and the communality levelconditions.In this simulation study, data were generated with respect ... -
Afganistan Eğitim Sisteminde Nitelik Sorununun Tarihsel, Siyasal, Ekonomik ve Sosyal Temelleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-08-11)In this study, the quality issues which are the most important problems of Afghanistan education system, have been evaluated from historical, political, economic and social perspectives. Historical periods of Afghanistan ... -
Almanya ve Türkiye'nin PISA 2000-2015 Sonuçlarındaki Değişimin İncelenmesi ve PISA Sonrası Almanya’daki Eğitim Reformları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to compare the PISA results of Turkey and Germany up to the year 2015 and to investigate factors affecting the academic success in each country. The study was conducted with 25.536 students ... -
Ana Baba ve Eğitimcilerin Okul Öncesi Çocukların Televizyon Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of the research is to reveal “what is” and “what should be” on the basis of parent’s and professional’s views on television use of preschool children in terms of type of television program that the children ... -
Anadolu ve Meslek Lisesi Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterliklerinin, Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Yenimahalle İlçesi Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the knowledge management competencies of Anatolian and Vocationalhigh schools administrators, according to their opinions on themselves and the teacherswere investigated. The research group was consisted ... -
Annelerin Çocuklarının Eğitimlerine Sundukları Desteğin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, it was aimed to measure whether students’ sexes, grades, number of siblings, birth order, the mothers’ ages, occupational status and level of education effect mothers’ support for their children’s’ education. ... -
Avrupa Birliği'nin Ortaöğretime Erişimi Arttırma Politikası Bağlamında Türkiye İçin Yeni Stratejiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this dissertation is to establish new strategies for the policy on increasing access to upper secondary education in Turkey in terms of the policy on increasing access to upper secondary education in European ... -
AVUSTRALYA-WALDORF VE TÜRKİYE ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study was to investigate the similarities and differences between the Australian Steiner Mathematics High School Curriculum Framework (ASHMC) and Turkish National High School Mathematics Curriculum (TNHMC) ... -
Ayrık Seçenekli Çoktan Seçmeli Testlerin Uygulanabilirliği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to examine the applicability of multiple-choice items with discrete options. To achieve this aim, a test consisting of 25 questions was used within the scope of the secondary school mathematics course. While ...