Show simple item record

dc.contributor.advisorKaraduman, Alev
dc.contributor.authorErbakan, Alican
dc.date.accessioned2017-03-06T17:21:52Z
dc.date.available2017-03-06T17:21:52Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-01-20
dc.identifier.citationERBAKAN, Alican. Colonising the Mind in Chinua Achebe’s Things Fall Apart, Arrow of God, and No Longer at Ease. Master’s Thesis, Ankara, 2017.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3250
dc.description.abstractThe process of colonisation attributes pre-determined roles for both the coloniser and the colonised, which aims at establishing a power relationship between the two. A supposed superiority of the coloniser over his subjects stands out as the main characteristic of the discourse. Through the manipulations of the coloniser, an inferiority complex is etched in the minds of the indigenous peoples. Chinua Achebe deconstructs the false image of his people by a journey to different phases of the colonial rule in Nigeria and shows his readers the process in which the degrading image of the African is created. Starting from the pre-colonial Igbo village, he covers the whole colonial history of Nigeria through three different generations. Each generation is marked by a point of subjugation in which the protagonist and the societies they represent succumb to their colonisers. By placing an emphasis on the reasons that pave the way to their surrender rather than the act of surrender itself, Achebe prompts his Nigerian audience to make peace with their past in order to be able to move forward with a restored self-confidence in the eve of their national independence. Only when their tarnished image is cleaned by making their side of the story be heard by the world, true decolonisation can be achieved. Accordingly, the major aim of this thesis is to analyse Things Fall Apart (1958), Arrow of God (1964), and No Longer at Ease (1960) as Achebe’s giving voice to three generations of Nigerians, who lived under colonial rule, and returning their dignity, which has been stripped from them during the colonial discourse.tr_TR
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS KABUL VE ONAY……………………………………………………………………...i BİLDİRİM……………………………………………………………………………...ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI…………………….iii ETİK BEYAN………………………………………………………………………….iv ACKNOWLEDGEMENTS……………………………………….…………………...v ÖZET…………………………………………………………………………………...vi ABSTRACT…………………………………………………………...………………vii TABLE OF CONTENTS……………………………………………………...……..viii INTRODUCTION……………………………………………………………………...1 CHAPTER I: PRE-COLONIAL UMUOFIA AND THE FIRST ENCOUNTERS WITH THE WHITE MAN IN THINGS FALL APART…………………………....19 CHAPTER II: POWER DYNAMICS DURING THE EARLY COLONIAL RULE IN ARROW OF GOD………………………………………………………..………...42 CHAPTER III: IDEOLOGY AND CORRUPTION IN THE FORMATION OF THE NEW NIGERIAN IDENTITY IN NO LONGER AT EASE………………………………………………………………………...................67 CONCLUSION……………………………………………………..............................89 WORKS CITED………………………………………………………………………96 APPENDIX 1: ORIGINALITY REPORTS………………………………………..103 APPENDIX 2: ETHICS BOARD WAIVER FORMS FOR THESIS WORK…..105tr_TR
dc.language.isoengtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectChinua Achebe, post-colonial African novel, colonising the mind, Things Fall Apart, Arrow of God, No Longer at Easetr_TR
dc.titleColonising the Mind in Chinua Achebe's Things Fall Apart, Arrow of God, and No Longer at Easetr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.description.ozetSömürgeleştirme süreci, sömürgeci ve sömürge altına alınan arasındaki güç ilişkisini oluşturmak amacıyla iki gruba da önceden belirlenmiş rolleri verir. Sömürgecinin sözde üstünlüğü bu müzakerenin başlıca özelliği olarak karşımıza çıkmaktadır. Sömürgecinin türlü manipülasyonları dolayısıyla yerli halkların zihnine bir aşağılık kompleksi kazınmaktadır. Afrikalıyı aşağılayıcı özellikler taşıyan imajın oluşturulma sürecini okuyucularına aktarmak ve halkının kötü imajını kırmak amacıyla, Chinua Achebe sömürgeci yönetimin farklı safhalarına bir yolculuk yapmaktadır. Sömürgecilik öncesi döneme ait bir Igbo köyünü başlangıç noktası alarak Nijerya’nın tüm sömürge tarihini üç farklı kuşak üzerinden eserlerinde ele almaktadır. Her kuşağın, ana karakterlerin ve onların temsil ettikleri toplumların sömürgeci rejime boyun eğdikleri bir kırılma noktası vardır. Pes ettikleri gerçeğinden ziyade, onları pes etmeye zorlayan sebepleri vurgulayarak, Achebe Nijeryalı okuyucularını geçmişleriyle barışmaya davet etmektedir. Böylece Nijerya’nın bağımsızlığını kazanmasına az bir süre kala, halkının kırılmış özgüvenlerini onarmayı amaçlar. Yazara göre gerçek dekolonizasyon süreci yalnızca kirlenmiş imajları temizlendiğinde ve hikâyeleri dünyaya bir de kendi ağızlarından aktarıldığında başlayabilir. Bu doğrultuda, bu tezin ana amacı Parçalanma (1958), Tanrının Oku (1964) ve Artık Huzur Yok (1960) adlı romanları, Achebe’nin sömürgeci rejim altında yaşamış, itibarları sömürgecilik sürecinde zedelenmiş üç kuşak Nijeryalıya seslerini duyurma fırsatı vermesi bağlamında incelemektir.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.contributor.authorIDTR43364tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record