Show simple item record

dc.contributor.advisorAytaç Berna, Arifetr_TR
dc.contributor.authorÇen, Suzantr_TR
dc.date.accessioned2017-06-26T05:30:00Z
dc.date.available2017-06-26T05:30:00Z
dc.date.issued2016tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3659
dc.description.abstractEcocultural theory assumes that familial factors such as family support resources and cultural factors such as values organize, and shape family activities, and influence child developmental outcomes of disabled children. Therefore, in the current study, it was aimed to assess the interaction between familial and cultural factors with child problem behaviors within the perspective of ecocultural theory in learning disabled children aged between 7-14.In total, 90 learning disabled children’ mothers and teachers were participated in this study. They filled Family Support Scale, Portrait Values Questionnaire, Specific Learning Disability Symptom Check List (Teacher Form) and Child Behavior Problem Scale (Teacher Form) and Social-demographical Form. In analysis, Pearson correlation, regression analysis and Hayes’ (2013) moderation analysis were conducted. After testing relationship between support resources and problem behaviors, support analyses were repeated after including learningtr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectLearning disabilitytr_TR
dc.titleEcocultural Perspectıve in Learning Disability: Family Support Resources, Values, Child Problem Behaviorstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2016/2937tr_TR
dc.description.ozetEkokültürel kuram ailenin destek kaynakları gibi ailesel faktörler, ya da değerler gibi kültürel faktörlerin ailenin aktivitelerini organize ettiğini ve şekillendirdiğini, engelli çocuğun gelişimsel çıktılarını etkilediğini varsayar. Bu nedenle, bu çalışmada ailesel ve kültürel faktörlerin çocuğun davranış sorunlarıyla olan etkileşiminin ekokültürel kuram çerçevesinde 7-14 yaş arası öğrenme güçlüğü olan çocuklarda incelenmesi hedeflenmiştir. Toplamda 90 öğrenme güçlüğü olan çocuğun annesi ve öğretmeni çalışmaya katıldı. Katılımcılar Aile Destek Ölçeği, Portre Değerler Ölçeği, Özel Öğrenme Güçlüğü Semptom Kontrol Listesi (Öğretmen formu) ve Problem Davranış Ölçeği (Öğretmen formu) ve sosyodemografik formunu doldurdu. Analizlerde, Pearson korelasyon analizi, regresyon analizi ve Hayes’in (2013) düzenleyici değişken analizi yapıldı. Bu çalışmada destek kaynakları ile problem davranışları arasındaki ilişkiye bakıldıktan sonra, sosyal destek analizleri öğrenme güçlüğü düzeyi kontrol edtr_TR
dc.contributor.departmentPsikolojitr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record