Show simple item record

dc.contributor.advisorDOĞRUER, CAN ULAŞ
dc.contributor.authorÖNAL, VEYSEL MURAT
dc.date.accessioned2017-10-30T07:26:49Z
dc.date.available2017-10-30T07:26:49Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-09-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4034
dc.description.abstractThe serpentine belt systems are widely used in today’s automotive industry. The preference of serpentine belts in the market over the traditional belts due to the advantages such as consuming less space in the engine compartment, reduced slips etc. makes the vibration control of this type of belt crucial. In order to control the vibration of the belt, number of tensioner types are used. In this study, a tensioner which is controlled by model predictive algorithm is introduced to a belt system and system performance is compared to the belt system which is not controlled for various case studies. The belt and pulley system is designed with multibody dynamic simulation program in this study. The internal model of MPC, which is used to control the belt drive model, is established with the help of artificial neural networks. Finally, the study is completed by making comparisons on the results of the multi body dynamic model with MPC and the model controlled by PID.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.titleREDUCTION OF TRANSVERSE VIBRATION OF A SERPENTINE BELT SYSTEM: MODEL PREDICTIVE CONTROL OF A BELT TENSIONERtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSerpantin kayış sistemi günümüz otomotiv endüstrisinde oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Motorda daha az yer kaplama, kayış kaymasını azaltma ve benzeri avantajları sebebiyle diğer sürüş sistemlerine nazaran daha fazla tecih edilmesi, serpantin kayışların titreşimlerinin kontrol edilmesini önemli kılmaktadır. Söz konusu titreşimin control altına alınabilmesi adına şimdiye kadar çok sayıda gergi mekanizması kullanılmıştır. Bu çalışmada, Model Öngörülü Kontrol ile bir gergi kontrolü yapılmış ve sistemin performansı bahsi geçen control sistemi kullanılmadığı haliyle karşılaştırılmak suretiyle bir çok örnek olay çalışmalarıyla değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, bir çoklu yapı dinamik programı kullanılarak kayış-kasnak sistemi oluşturulmuştur. Sonraki adım ise; söz konusu dinamik modelin kullanılması suretiyle gerginin model öngörülü kontrolcü ile kontrolüdür. Söz konusu kayış kasnak sisteminin kontrolü için kullanılan model öngörülü kontrolcünin iç modelci kurulumunda ise yapay sinir ağlarından yararlanılmıştır. En son olarak, çoklu yapı dinamiği model sonuçlarının MPC’li, PID’li olarak karşılaştırılmasıyla çalışma tamamlanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record