Show simple item record

dc.contributor.advisorKerem Günel, Mintaze
dc.contributor.authorÇankaya, Özge
dc.date.accessioned2019-09-27T07:13:46Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-26
dc.identifier.urihttp://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/9053
dc.description.abstractCankaya O. Investigating the Relationship Between Environmental Factors and Activity and Participation in Children with Cerebral Palsy, Hacettepe University, Graduate School of Health Sciences, Physical Therapy and Rehabilitation Program, PhD Thesis, Ankara, 2019. The aim of this study was to investigate the relationship between environmental factors and activity and participation in children with cerebral palsy (CP). In the scope of the study, firstly Turkish validity and reliability of European Child Environment Questionnaire (ECEQ) was investigated to evaluate environmental factors. For validity and reliability of the ECEQ questionnaire, ECEQ and Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) were completed by 306 families of children with CP aged between 2 and 18 years. Test-retest evaluation was completed with 65 parents. Secondly 106 children with CP aged between 5 and 13 years and their parents were selected from the same sample to determine the relationship between environmental factors and activity and participation. Functional status was determined by gross motor function level (Gross Motor Function Classification System-Expanded&Revised-GMFCS-ER), fine motor function level (Manual Ability Classification System-MACS), communication function level (Communication Function Classification System-CFCS) and eating drinking function level (Eating Drinking Ability Classification System-EDACS). Activity (Gross Motor Function Measurement-GMFM-88), participation (Life Habits Questionnaire-LIFE-H), familial impact (Impact on Family Scale-IPFAM), personal factors (demographic information) and environmental factors (ECEQ) were evaluated. As a result; Turkish ECEQ questionnaire was valid (RMSEA <0.080; p <0.05) and reliable (Cronbach alpha >0.90; ICC >0.70). The most important factor affecting activity and participation of children with CP was determined as functional status. Personal factors including gestational weight and gestational age, comorbid problems like epilepsy, bladder-bowel, speech and swallowing problems, familial impact and environmental factors were associated with activity and participation limitations (RMSEA <0.080; p <0.05). According to these findings, we can say that the detailed evaluation of personal factors, familial factors, environmental factors that may affect activity and participation in children with CP is important in structuring a rehabilitation program to increase activity and participation in clinical practice.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectAktivitetr_TR
dc.subjectÇevresel Etmenlertr_TR
dc.subjectSerebral Palsitr_TR
dc.subjectKatılımtr_TR
dc.titleSerebral Palsili Çocuklarda Çevresel Faktörler ile Aktivite ve Katılım Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.description.ozetÇankaya Ö. Serebral Palisili Çocuklarda Çevresel Faktörler ile Aktivite ve Katılım Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı, Doktora Tezi, Ankara, 2019. Bu çalışmanın amacı; serebral palsili (SP) çocuklarda çevresel faktörler ile aktivite ve katılım arasındaki ilişkiyi incelemekti. Çalışma kapsamında öncelikle çevresel faktörleri değerlendirmek için European Child Environment Questionnaire (ECEQ)’in Türkçe geçerlik ve güvenirliği araştırıldı. ECEQ anketinin geçerlik ve güvenirliği için; 2-18 yaş arası 306 SP’li çocuk ailesi tarafından ECEQ ve Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Ölçeği (PÖDÖ) dolduruldu. Test tekrar-test değerlendirmesi 65 aile ile tamamlandı. Daha sonra çevresel faktörler ile aktivite ve katılım arasındaki ilişkinin belirlenmesi için; aynı örneklemden 5-13 yaş arası 106 SP’li çocuk ve ailesi seçildi. Kaba motor fonksiyon seviyesi (Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi-Genişletilmiş ve Yenilenmiş –KMFSS-GY), ince motor fonksiyon seviyesi (El Becerisi Sınıflandırma Sistemi-EBSS), iletişim fonksiyonu seviyesi (İletişim Fonksiyonu Sınıflandırma Sistemi- İFSS) ve yeme içime beceri seviyesi (Yeme İçme Becerisi Sınıflandırma Sistemi-YİBSS) ile fonksiyonel durum belirlendi. Aktivite (Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü-KMFÖ-88), katılım (Yaşam Alışkanlıkları Anketi -YAA), aileye olan etki (Aile Etki Ölçeği-AEÖ), kişisel faktörler (demografik bilgilerden) ve çevresel faktörler (ECEQ) değerlendirildi. Sonuç olarak; Türkçe ECEQ anketi geçerli (RMSEA<0,080; p<0,05) ve güvenilir (Cronbach alfa >0,90; ICC >0,70) bulundu. SP’li çocukların aktivite ve katılımını etkileyen en önemli faktör fonksiyonel durum olarak belirlendi. Gestasyonel ağırlık ve gestasyonel yaş gibi kişisel faktörlerin, epilepsi, mesane-bağırsak, konuşma ve yutma problemi gibi eşlik eden problemlerin, ailesel etkilenimin ve çevresel faktörlerin aktivite ve katılım kısıtlılığı ile ilişkili olduğu bulundu (RMSEA<0,080; p<0,05). Bu sonuçlar doğrultusunda SP’li çocuklarda aktivite ve katılımı etkileyebilen kişisel faktörler, ailesel faktörler ve çevresel faktörlerin ayrıntılı değerlendirilmesinin, klinik uygulamalarda aktivite ve katılımı artırmaya yönelik rehabilitasyon programının yapılandırılmasında önemli olduğunu söyleyebiliriz.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2020-03-31T07:13:46Z
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-2116-8924tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record