Show simple item record

dc.contributor.advisorAçan Aydın, Zeyneptr_TR
dc.contributor.authorGüçlü, Ruhantr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:02:10Z
dc.date.available2015-10-14T13:02:10Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1250
dc.description.abstractWord association is one of the major techniques used in linguistics, neuropsychology and psycholinguistics. In this study, the researcher used word association test in an attempt to reveal the influence of the residential area on the children’s language development through a cognitive perspective. In this study a word list composed of 12 stimuli words has been presented to a total number of 345 11-year-old rural and urban children in Ankara and they have been asked to write the first five words coming into their mind. The analysis of the responses to WAT revealed that both groups have an inclination towards generating more paradigmatic and abstract responses and less clang responses. Although clear developmental shifts have been observed in both, it is found out that urban children have undergone developmental shifts earlier than rural children.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectWord association tasktr_TR
dc.titleA Linguistic Study on Word Association Behavior of Turkish Speaking Children in Urban and Rural Settings: A Socio-Cognitive Perspectivetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2015/2122tr_TR
dc.contributor.departmentoldİngiliz Dilbilimitr_TR
dc.description.ozetSözcük çağrışımı, dilbilim, sinir-ruhbilim ve ruhdilbilim alanlarında en çok kullanılan tekniklerden biridir.Söz konusu çalışmada araştırmacı yaşanılan yerin çocukların dil gelişimi üzerinde etkili olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla bilişsel bir bakış açısıyla sözcük çağrışım testini kullanmıştır. Bu çalışmada Ankara’nın kentsel ve kırsal bölgelerinde yaşayan 11 yaşındaki toplam 345 çocuğa 12 uyarıcı sözcükten oluşan bir liste sunulmuştur ve akıllarına gelen ilk beş sözcüğü yazmaları istenmiştir. Sözcük çağrışım testine verilen cevapların analizi her iki grubun (köyde yaşayanlar ve kentte yaşayanlar) daha çok dizisel ve soyut cevaplar, daha az uyak cevaplar verdiğini göstermiştir. Gelişimsel geçişler her iki grupta da açık bir şekilde görülmüş olsa bile, kentte yaşayan çocukların gelişimsel geçişleri köyde yaşayan çocuklardan daha erken gerçekleştirmiş oldukları bulunmuşturtr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record