Browsing Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Type "info:eu-repo/semantics/doctoralThesis"
Now showing items 1-20 of 70
-
Ağsal Öğrenme Ortamlarında Sosyal Ağ Yapısı ve Sosyal Olabilmenin Öğrenci Bağlılığı Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The main reason for this study is to analyze the effects of the social network structure and socializing in network learning environments on student engagement. For this, first the social network structure of the students ... -
Akran Mentörlüğü Temelli Mesleki Beceri Eğitiminde Tartışma Destekli Video Dönütlerin Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to examine the impact of video feedback application in vocational skill training on workshop students’ skill acquisition level, feedback correction level, motivation, attitude towards learning, and ... -
Algoritma Öğreniminde Gruplar Arası İşbirliğini Destekleyen Çevrimiçi Bir Ortamın Tasarlanması Ve Geliştirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)According to Social Constructivist Learning Theory, social interaction is at the center of learning. For this reason, it is recommended to include intergroup interaction in the collaborative learning process. In this thesis ... -
Artırılmış Gerçeklik Destekli Vaka Temelli Öğrenmede Türetimci Öğrenmenin Başarı, Kalıcılık, Öz-düzenleme ve Öz-yeterliğe Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to investigate the effect of students' use of self-explanation or focused self-explanation strategies as generative learning on achievement, retention, self-regulation, and self-efficacy in ... -
Asayiş Hizmetlerine Yönelik Bir Teknoloji Kabul Modeli Önerisi ve Duruma Dayalı Eğitimlerin Teknoloji Kabulüne Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-03)This study examines the effect of case-based training on technology acceptance and factors affecting the technology use behavior of personnel who work in public order services. Based on this aim, a technology acceptance ... -
Başa Takılan Görüntüleyiciler İçin Geliştirilmiş Sanal Gerçeklik Ortamlarının Öğrenme ve Buradalık Algısı Üzerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11)This study examines the potential of virtual reality applications developed for head-mounted displays as effective course support materials. Designed case, a type of formative research, was utilized. The study included two ... -
Bilgi Güvenliğine Yönelik Çevrimiçi Eğitimin Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Ortamlarda Bilgi Güvenliğine İlişkin Öğrenmelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-09)The purpose of this research is examining the effects of the trainings developed for "Information Security in Virtual Environments" given in an online environment, on the learning of secondary school students about information ... -
Bilgisayar Programlama Öğretiminde Eğitsel Robot Kullanımı için Tasarım, Geliştirme ve Uygulama İlkeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-15)In this study, it is aimed to reveal the design, development and implementation principles for the integration of robots into learning environments by determining the dynamics related to the use of educational robots in ... -
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Lisans Programının Mezun Yeterlik Algılarına Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study was evaluating Department of Computer Education and Instructional Technology s (CEIT) curriculum according to the graduates perceived competencies. This research was designed by using descriptive ... -
Bilimsel İletişim Öğretim Programının Geliştirilmesi ve Altıncı Sınıf Öğretim Programı ile Kaynaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within this study, scientific communication skills have been defined and a curriculum has been developed to teach these skills to sixth grade students. This study based on design based curriculum development model has been ... -
Bilişsel Beceri Öğretiminde Ontoloji Tabanlı Bilişsel Destek Sisteminin Tasarımı, Uygulanması ve Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This research is aimed to determine how cognitive apprenticeship framework could be utilized in designing and realizing of an ontology based cognitive support system (OBCSS). It is also aimed to evaluate the use of OBCSS ... -
BİLİMSEL YARATICILIK BECERİLERİNİN GELİŞİMİNDE TEKNOLOJİ EĞİTİMİNİN ETKİSİ: DENEYAP TEKNOLOJİ ATÖLYELERİ ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-02-18)The constructivist approach has significantly impacted educational environments, leading to notable changes in students, teachers, and learning processes. One such change is the development of "Makerspaces," which in ... -
Çalışma Belleği Kapasitesi ve Duygusal Tasarımın Çokluortam Öğrenme Materyaline Bağlanma Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this research is to examine the effect of working memory capacity (WMC) and MLM types with ED on engagement to MLM and learning. The research is planned as two sub-studies. In the first study, MLMs with ... -
Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Gerçekleşen Bilgi Yapılandırma Süreçlerinde Etkileşim ve Katılım
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this research is to analyse the processes of knowledge building,interactions and participations of students in a collaborative learning environment and their relations among them.Participants were 145 student ... -
Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenmenin Öğrencilerin Öz Düzenlemelerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study aims to investigate the effects of collaborative learning in online environments on the self-regulation skills of students from different universities. Additionally, it seeks to evaluate students’ perceptions ... -
Çevrimiçi Ortamda Sürdürülebilirlikte Sürekli Kullanım Niyetinin Bir Modelle Sınanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, variables which may have an effect on the sustainable usage of online learning environments were discussed and a sustainabile usage model was revealed. Research was designed with a mixed method design ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Çerçeveleme Dürtme Stratejilerinin Kullanılmasının Üniversite Öğrencilerinin Başarı ve Motivasyonuna Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-02)The aim of this study is to examine the effect of using framing nudge strategies in the online learning environment on the success and motivation of university students. The study was conducted with 54 undergraduate students, ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Öğrencilerin Başarımla İlgili Duyguları, Duygu Düzenleme Stratejileri ve Bağlılıklarının Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Learning process includes cognitive, social and emotional dimensions. However, the literature is focused on one dimension and on relationship between cognitive processes and academic achievement. Emotional dimension remains ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamındaki Etkileşim Verilerine Göre Öğrencilerin Akademik Performanslarının Veri Madenciliği Yaklaşımı İle Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to model students' academic performance based on their interaction data in an online learning environment with the help of data mining techniques. As a part of the first research question, it ... -
Çevrimiçi Proje Tabanlı İnfografik Tasarlama Etkinliklerinin Özdüzenleme ve Paylaşımlı Üstbiliş Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Today, where online courses are used more intensively than ever, the development of students' self-regulation and shared metacognition skills is of great importance. In this regard, the importance of project-based learning ...