• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Ana Sayfa
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   Ana Sayfa
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmenlerin Bilişsel Esneklik ve Dijital Okuryazarlıklarının İncelenmesi

Göster/Aç
Yüksek Lisans Tez Dosyası (1.970Mb)
Tarih
2022
Yazar
Mazlum, Yasemin
Ambargo Süresi
Acik erisim
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
This study aiming to examine teachers’ cognitive flexibility and digital literacy scores, was carried out as a survey research of quantitative methods. Study group of the research consisted of teachers working in pre-schools, primary and secondary schools affiliated to Ministry of National Education (MNE) in Erzincan/Merkez. Personal Information Form was used to collect data about teachers’ demographics. Digital Literacy Scale developed by Ng (2012), adapted Turkish language by Hamutoğlu, Canan-Güngören, Kaya-Uyanık ve Gür-Erdoğan (2017), was used to collect data on teachers’ digital literacy. Cognitive Flexibility Scale (CFS) were developed by researcher and thesis supervisor to collect data on teachers’ cognitive flexibility. CFS is consisted of 12 items and three factors (Competence, Awareness, Adaptation) according to exploratory and confirmatory factor analysis and Cronbach Alpha and item-total correlations. The data were analyzed with descriptive statistics, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H test and Spearman correlation. Findings are as follows: Teachers’ cognitive flexibility is at higher order. While there is significant difference in teachers’ cognitive flexibility points in terms of gender and school level; there is no significant difference in terms of age, professional experience, level of education, faculty of graduation, field of study. Teachers’ digital literacy is at mid-high order level. While there is significant difference in teachers’ digital literacy points in terms of gender, age, professional experience and level of education; there is no significant difference in terms of school level, faculty of graduation and field of study. There is a significant positive correlation between teachers’ cognitive flexibility and digital literacy points, at a moderate level. The results are expected to enlighten the researchers and practitioners.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11655/26645
Koleksiyonlar
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu [568]
Künye
Mazlum, Y. (2022) Öğretmenlerin Bilişsel Esneklik ve Dijital Okuryazarlıklarının İncelenmesi (Yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri
Açık Erişim Birimi
Beytepe Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 297 6585-117 || Sağlık Bilimleri Kütüphanesi | Tel: (90 - 312) 305 1067
Bizi Takip Edebilirsiniz: Facebook | Twitter | Youtube | Instagram
Web sayfası:www.library.hacettepe.edu.tr | E-posta:openaccess@hacettepe.edu.tr
Sayfanın çıktısını almak için lütfen tıklayınız.
İletişim | Geri Bildirim



DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV
 

 


DSpace@Hacettepe
huk openaire onayı
by OpenAIRE

Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş RehberleriÜyeliklerİletişim

livechat

sherpa/romeo

Göz at

Tüm Açık ArşivBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreDile GöreErişim Şekline GöreDizinleme Kaynağına GöreFonlayan Kuruma GöreAlt Türe Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Kullanım İstatistiklerini Göster

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Theme by 
Atmire NV