Browsing Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu by Type "info:eu-repo/semantics/masterThesis"
Now showing items 1-20 of 315
-
10. Sınıf Felsefe Dersinde Zenginleştirilmiş Öğretim Programının Öğrencilerin Üst Düzey Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this research is to determine the effect of the enriched curriculum on the subject of Philosophy of Knowledge in the 10th grade Philosophy Course on the cognitive skills of the students. The research was ... -
2006-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Politikalarına İlişkin Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to present the current situation of teacher training policies in Turkey between 2006-2018 with the historical perspective to analyze and evaluate the teacher training system by examining the ... -
2015 Pisa İş Birlikli Problem Çözme Becerilerinin Ülkelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi: Türkiye, Norveç, Singapur
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Purpose of the research is; examine PISA 2015 Cooperative Problem Solving to intercultural measurement invariance of cooperative problem solving model created by Xandar sub-test. within this scope the research was conducted ... -
2016 Lisans Yerleştirme Sınavı İngilizce Testinin Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to determine whether items of English test of Undergraduate Placement Exam (UPE) in 2016 include differential item functioning (DIF) and differential bundle functioning (DBF) in terms of gender ... -
2018 Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the problems of the problems confronted in English language teaching at secondary school instituons in Çankırı. The students and English teachers from secondary schools that have ... -
6. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Dinlediğini-Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerilerine Ulaşma Düzeyi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-25)The purpose of this study is to investigate the attainment level of 6th grade students to the objectives in the national English curriculum in terms of listening-reading comprehension and writing skills. The research, ... -
A Study Of Faculty Members' And Instructors' Awareness, Routınes and Use Of Web 2.0 Tools In Foreıgn Language Teachıng
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-06)The use of Web 2.0 tools in many walks of life has recently become ubiquitous owing to the fact that they offer a great many opportunities to the individuals to communicate, interact and collaborate with each. Though Web ... -
Abide 2016 Türkçe ve Fen Bilimleri Alt-Testlerinin Öğretmen Özelliklerine Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In 2016, the Ministry of National Education conducted a study on ABİDE (Academic Skills Monitoring and Evaluation) to test the knowledge and skills of 8th grade students. It is aimed to establish a monitoring and evaluation ... -
Açık Öğretim Lisesi Sınavlarının Farklı Engel Gruplarına Göre Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-29)In the Turkish education system, with formal education at high school level, there are also open high schools. It is known that some of the disabled students prefer these high schools. In this study, it is aimed to investigate ... -
Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of this study was to compare factor extraction methods used inexploratory factor analysis according to sample size and the communality levelconditions.In this simulation study, data were generated with respect ... -
Afganistan Eğitim Sisteminde Nitelik Sorununun Tarihsel, Siyasal, Ekonomik ve Sosyal Temelleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-08-11)In this study, the quality issues which are the most important problems of Afghanistan education system, have been evaluated from historical, political, economic and social perspectives. Historical periods of Afghanistan ... -
Ailelerin Eğitim Süreçlerine Katılımları Üzerine Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study was carried out to determine the areas and frequencies of family involvement in school and home education processes and to make sense of the relationships between the scores obtained from these parts and demographic ... -
Almanya ve Türkiye'nin PISA 2000-2015 Sonuçlarındaki Değişimin İncelenmesi ve PISA Sonrası Almanya’daki Eğitim Reformları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to compare the PISA results of Turkey and Germany up to the year 2015 and to investigate factors affecting the academic success in each country. The study was conducted with 25.536 students ... -
Ana Baba ve Eğitimcilerin Okul Öncesi Çocukların Televizyon Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of the research is to reveal “what is” and “what should be” on the basis of parent’s and professional’s views on television use of preschool children in terms of type of television program that the children ... -
Anadolu ve Meslek Lisesi Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterliklerinin, Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Yenimahalle İlçesi Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the knowledge management competencies of Anatolian and Vocationalhigh schools administrators, according to their opinions on themselves and the teacherswere investigated. The research group was consisted ... -
Ankara İli Kamu ve Özel Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri ve Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)The main purpose of this study is to examine the future expectations and self-efficacy of public and private high school students studying in nine central districts of Ankara according to various variables. The research ... -
Annelerin Çocuklarının Eğitimlerine Sundukları Desteğin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, it was aimed to measure whether students’ sexes, grades, number of siblings, birth order, the mothers’ ages, occupational status and level of education effect mothers’ support for their children’s’ education. ... -
AVUSTRALYA-WALDORF VE TÜRKİYE ORTAÖĞRETİM MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study was to investigate the similarities and differences between the Australian Steiner Mathematics High School Curriculum Framework (ASHMC) and Turkish National High School Mathematics Curriculum (TNHMC) ... -
Bilim Diplomasisinde Türkiye ve İngiltere’nin Politikaları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the developing and globalizing world, the importance of science in every field is increasing. Recently, due to globalizing problems, economic relations and trade, science is used to strengthen the relations between ... -
Boşanma Sonrası Ergen Yaşantıları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Boşanma Sonrası Ergenlerin Yaşam Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The present study aims to determine the experiences of adolescents after divorce and to examine these experiences in terms of selected variables. The study group composed of 672 adolescent whose parents are officially ...