Search
Now showing items 1-10 of 14
Pısa 2015 Uygulamasındaki Maddelerin Kültüre Göre Değişen Madde Fonksiyonu Acısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-05-30)
The aim of this study is to research whether or not the attitude items towards sciences in PISA 2015 student questionnaire including differential item functioning (DIF) in terms of language and culture. Generalized Mantel ...
Eğilim Puanları Kullanılarak Abide Çalışmasındaki Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
The purpose of this study is to examine whether the items in the Turkish, mathematics and science subtests of the ABIDE 2016 research show differential item functioning (DIF) according to the school type variable before ...
Test Boyutluluğunun Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin Farklı Koşullar Altında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09-16)
The aim of this study is to determine how DIF is affected by different conditions in two dimensional and three dimensional simulation and two dimensional real data sets. Whether the tests are simple or complex, medium or ...
Değişen Madde Fonksiyonu Gösteren Ortak Maddelerin Test Eşitlemeye Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
In this study, it is aimed to examine the effect of anchor items with differential item functioning (DIF) on test equating. The effect of excluding anchor test items which showing DIF on equated scores and equating error ...
Tımss’de Değişen Madde Fonksiyonu Gösteren Maddelerin Madde Özellikleri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)
In this study, it was aimed to whether relationship between the item difficulties with Differential Item Functioning (DIF) according to gender in the TIMSS 2015 mathematics test and DIF coefficients of these items or not. ...
Teog Sınavının Yabancı Dil Alt Testine Ait Maddelerin Yanlılığının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-02)
In this study, differential functioning items according to gender and school type (private vs public) in English subtest of TEOG in 2015 – 2016 Academic Year Spring Semester were investigated. Expert opinions were sought ...
Sözel Olmayan Kapsamlı Zeka Testinin İkinci Versiyonunun Türk ve Arap Kültürüne Uyarlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-04)
The aim of this research is to perform validity and reliability studies for the adaptation of the second version of Comprehensive Test of Nonverbal Intelligence - CTONI-2 developed by Pearson, Donald, and Wierdeholt (2009) ...
Açık Öğretim Lisesi Sınavlarının Farklı Engel Gruplarına Göre Madde Yanlılığı Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-12-29)
In the Turkish education system, with formal education at high school level, there are also open high schools. It is known that some of the disabled students prefer these high schools. In this study, it is aimed to investigate ...
Karma Testlerde Kayıp Verilerin Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
This research is aimed at examining the effects of Markov chain Monte Carlo (MCMC), multiple imputation (MI) and expectation maximization (EM), which are methods of coping with missing data, on the differential item ...
Çok Boyutlu Testlerde Değişen Madde Öbeği Fonksiyonunun SIBTEST Yöntemiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-04-18)
This research aims to analyze the differential bundle functioning in the multi-dimensional tests. In accordance with this aim, the effect is identified through differentiating the location of item with DIF in the test (six ...