Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Dönüşümcü Liderlik Özelliklerinin Bilgi Yönetimi Süreçlerinin Gerçekleştirilme Düzeylerine Etkisinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025-01-03)This study aims to examine the impact of transformational leadership characteristics, as perceived by teachers, on the implementation levels of knowledge management process in public secondary schools in the central districts ... -
Ergenlerde siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen mobil tabanlı kendine yardım uygulamasının etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-12-24) -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulamalarında Kapsam Dengelemenin Ölçme Kesinliğine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) -
Psikolojik Sağlamlık ve Siber Zorbalık Mağduriyeti İlişkisinde Benlik Saygısının, Sevgili- Merkezliliğinin ve Sosyal Ağ Kullanımının Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-12) -
TEK EBEVEYNLER İÇİN KABUL VE KARARLILIK TERAPİSİ TEMELLİ PSİKO-EĞİTİM PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)The purpose of this study is to examine the effectiveness of the Acceptance and Commitment Therapy-based Psychoeducation Program for Single-Parents (ACT-DPP) on psychological resilience and parenting stress of legally ... -
Regresyon Ağaçlarıyla Süreç ve Sonuç Verilerinin Karmaşık Problem Çözme Becerisini Yordama Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) -
DÖNÜŞÜMCÜ LİDERLİK İLE LİSE ÖĞRETMENLERİNİN AKADEMİK İSTEKLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2025)This study aimed to reveal the impact of school principals' transformational leadership characteristics on teachers' academic aspiration based on teachers' perceptions. The research was conducted as a quantitative study ... -
Yükseköğretimde Bilim Diplomasisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) -
Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Ağ Bağımlılığı: Bir Model Testi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) -
Değişen Madde Fonksiyonunun MIMIC Yöntemleriyle Farklı Koşullar Altında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to investigate the performance of the standard MIMIC method (M-ST) and the MIMIC method with a pure anchor (M-PA) methods in determining DIF under different conditions. The study was conducted on ... -
Ortaokul 6.Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programının Stake’in Uygunluk-Olasılık Modeli ile Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-09-04)This study aims to evaluate 2018 sixth grade English language curriculum in line with the Stake's Congruence-Contingency Program Evaluation Model. Employing partially mixed concurrent dominant status design, the data were ... -
Kadınların Anlatısal Kimlik Gelişiminde Baba Kaybının Yeri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aims to examine in detail and in depth the death of their fathers and the experience of mourning and the place of this experience in the narrative identities of women who lost their fathers between ages of 6-18. ... -
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı Öğrencilerinin Çeyrek Yaşam Krizi Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study intended to assume a holistic and comprehensive approach in describing the quarter-life crisis experienced by Guidance and Psychological Counseling graduate students during the transition to adulthood. The data ... -
Romantic Jealousy Among Adults: A Cross-Cultural Study
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is twofold: Firstly, it aimed to adapt the Multidimensional Jealousy Scale in Kosovar Albanian cultural context. A Confirmatory Factor Analysis (CFA) on data from 308 Kosovar Albanian adults was ... -
Sivil Toplum Kuruluşlarının Eğitim Etkinliklerinin ve Eğitim İhtiyaçlarının Analizi: Sürdürülebilir Çevre Alanı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-09)The research aimed to determine the views of civil society volunteers, managers and field experts on the current training activities and the training needs of civil society organizations which are operating in the field ... -
Çeldiricilerin Yer Aldığı Q Matrisin Bilişsel Tanılamada ve Seçeneklerin Ağırlıklandırılmasında Kullanımının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of the study was to develop a cognitive diagnostic test according to the MC-DINA model that utilizes distractors in cognitive diagnosis, to examine the characteristics of the items and the study group in the developed ... -
TIMSS – 2019 Bilgisayar Kullanımına İlişkin Maddelerin Ölçme Değişmezliği ve Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06)This study aimed to investigate the measurement invariance and bias of computer use-related items in TIMSS 2019 across different languages and cultures using the changing item function method. The analysis included data ... -
Açımlayıcı Faktör Analizinde Faktör Sayısı Belirleme Yöntemlerinin Çeşitli Koşullar Altında Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, it was aimed to compare the factor retention methods (MAP, MAP4, Hull, EGATMFG and Factor Forest) in terms of convergence rate, percent correct and relative bias value. In this Monte Carlo simulation study, ... -
Devlet ve Vakıf Üniversitesi Akademisyenlerinin Psikolojik Sözleşmelerinin Oluşumu ve İhlali Üzerine Nitel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Psychological contract is an unwritten agreement between the employee and the employer that includes mutual expectations, obligations and promises. Although there is an increase in the number of studies on the concept ... -
Üniversite Öğrencilerinin Romantik İlişkilerinde Kendini Sabote Etmesinin Yordayıcıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Within the scope of this research, university students self-sabotage in their romantic relationships; It is aimed to obtain information about the predictors of the variables of differentiation of self, parental emotional ...