Show simple item record

dc.contributor.advisorBağdadioğlu, Necmiddin
dc.contributor.authorGüngördü, Abdulgani
dc.date.accessioned2024-07-18T07:17:16Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-24
dc.identifier.citationGÜNGÖRDÜ, Abdulgani. Makro Ekonomik Faktörlerin Türkiye Motorlu Taşıtlar Pazarına Etkileri, Doktora Tezi, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35314
dc.description.abstractThe automotive industry has a strategic importance in terms of production, exports, imports, employment and tax revenues. When the structure of Türkiye automotive market is analysed, it is seen that imported vehicles have an important place in the market. Within the scope of tax regulations, special consumption tax (SCT) comes to the fore. In this thesis, the effects of macroeconomic indicators such as changes made in the SCT rate or base (sale value of the vehicle), rate of change in the industrial production index (SUEDO), price, consumer expectations, unemployment, vehicle loan interest rates (nominal value) and fuel on the Turkish motor vehicle market are analysed. A regression analysis is performed with multiple time series. In the study, a data set containing monthly data for the period between 2008 and 2021 is constructed and cointegration relations between the variables in the model are estimated using the ARDL method. The results of the analyses show that there is a positive relationship between vehicle sales and consumer expectations and a negative relationship between vehicle sales and vehicle loan interest rates. Other findings reveal that SCT, SUEDO, motor vehicle prices and unemployment rate do not have a statistically significant effect on vehicle sales in the long term.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMotorlu taşıtlartr_TR
dc.subjectÖTV
dc.subjectTüketici beklentileri
dc.subjectARDL modeli
dc.subject.lcshMaliyetr_TR
dc.titleMakro Ekonomik Faktörlerin Türkiye Motorlu Taşıtlar Pazarına Etkileritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetOtomotiv sanayi üretim, ihracat, ithalat, istihdam ve vergi gelirleri açısından stratejik bir öneme sahiptir. Türkiye otomotiv piyasasının yapısı incelendiğinde ithal araçların pazarda önemli bir yer tuttuğu görülmektedir. Vergisel düzenlemeler kapsamında ise özel tüketim vergisi (ÖTV) ön plana çıkmaktadır. Bu tez çalışmasında ÖTV oran ya da matrahında (aracın satış değeri) yapılan güncellemeler, sanayi üretim endeksi değişim oranı (SÜEDO), fiyat, tüketici beklentileri, işsizlik, taşıt kredi faizleri (nominal değer) ve akaryakıt şeklindeki makroekonomik değişkenlerin Türkiye motorlu taşıtlar piyasasına olan etkileri incelenmektedir. Bu kapsamda çoklu zaman serisi ile bir regresyon analizi yapılmaktadır. Çalışmada 2008 – 2021 yılları arasındaki döneme ilişkin olarak aylık verileri içeren bir veri seti oluşturulmakta ve ARDL yöntemi kullanılarak modeldeki değişkenler arasındaki eşbütünleşme ilişkileri tahmin edilmektedir. Analiz sonuçları, araç satışları ile tüketici beklentileri arasında pozitif; araç satışları ile taşıt kredisi faiz oranları arasında negatif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Elde edilen diğer bulgular ise ÖTV, SÜEDO, motorlu taşıt fiyatları ve işsizlik oranının uzun dönemde araç satışları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin bulunmadığını ortaya koymaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentMaliyetr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-07-18T07:17:16Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record