dc.contributor.advisor | Bağdadioğlu, Necmiddin | |
dc.contributor.author | Güngördü, Abdulgani | |
dc.date.accessioned | 2024-07-18T07:17:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-24 | |
dc.identifier.citation | GÜNGÖRDÜ, Abdulgani. Makro Ekonomik Faktörlerin Türkiye Motorlu Taşıtlar Pazarına Etkileri, Doktora Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35314 | |
dc.description.abstract | The automotive industry has a strategic importance in terms of production, exports, imports, employment and tax revenues. When the structure of Türkiye automotive market is analysed, it is seen that imported vehicles have an important place in the market. Within the scope of tax regulations, special consumption tax (SCT) comes to the fore. In this thesis, the effects of macroeconomic indicators such as changes made in the SCT rate or base (sale value of the vehicle), rate of change in the industrial production index (SUEDO), price, consumer expectations, unemployment, vehicle loan interest rates (nominal value) and fuel on the Turkish motor vehicle market are analysed. A regression analysis is performed with multiple time series. In the study, a data set containing monthly data for the period between 2008 and 2021 is constructed and cointegration relations between the variables in the model are estimated using the ARDL method. The results of the analyses show that there is a positive relationship between vehicle sales and consumer expectations and a negative relationship between vehicle sales and vehicle loan interest rates. Other findings reveal that SCT, SUEDO, motor vehicle prices and unemployment rate do not have a statistically significant effect on vehicle sales in the long term. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Motorlu taşıtlar | tr_TR |
dc.subject | ÖTV | |
dc.subject | Tüketici beklentileri | |
dc.subject | ARDL modeli | |
dc.subject.lcsh | Maliye | tr_TR |
dc.title | Makro Ekonomik Faktörlerin Türkiye Motorlu Taşıtlar Pazarına Etkileri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Otomotiv sanayi üretim, ihracat, ithalat, istihdam ve vergi gelirleri açısından stratejik bir öneme sahiptir. Türkiye otomotiv piyasasının yapısı incelendiğinde ithal araçların pazarda önemli bir yer tuttuğu görülmektedir. Vergisel düzenlemeler kapsamında ise özel tüketim vergisi (ÖTV) ön plana çıkmaktadır.
Bu tez çalışmasında ÖTV oran ya da matrahında (aracın satış değeri) yapılan güncellemeler, sanayi üretim endeksi değişim oranı (SÜEDO), fiyat, tüketici beklentileri, işsizlik, taşıt kredi faizleri (nominal değer) ve akaryakıt şeklindeki makroekonomik değişkenlerin Türkiye motorlu taşıtlar piyasasına olan etkileri incelenmektedir. Bu kapsamda çoklu zaman serisi ile bir regresyon analizi yapılmaktadır. Çalışmada 2008 – 2021 yılları arasındaki döneme ilişkin olarak aylık verileri içeren bir veri seti oluşturulmakta ve ARDL yöntemi kullanılarak modeldeki değişkenler arasındaki eşbütünleşme ilişkileri tahmin edilmektedir. Analiz sonuçları, araç satışları ile tüketici beklentileri arasında pozitif; araç satışları ile taşıt kredisi faiz oranları arasında negatif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Elde edilen diğer bulgular ise ÖTV, SÜEDO, motorlu taşıt fiyatları ve işsizlik oranının uzun dönemde araç satışları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin bulunmadığını ortaya koymaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Maliye | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-18T07:17:16Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |