Show simple item record

dc.contributor.advisorMirici, İsmail Hakkı
dc.contributor.authorSasa, Pınar
dc.date.accessioned2024-08-14T07:04:47Z
dc.date.issued2024-07-08
dc.date.submitted2014-06-11
dc.identifier.citationSasa, P. (2024). The Effects of Using the EPOSTL on Prospective EFL Teachers' Teaching Autonomy. ( Master's thesis). Hacettepe University, Ankara, Turkiye.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35491
dc.description.abstractIn pre-service teacher education, it is of importance to match the gap between theory and practice. In order to fill this gap, teacher autonomy has continuing concern within the scope of teacher education. Although extensive research has been carried out on this area, there is little published study suggesting techniques to foster teacher autonomy in the field of English Language pre-service teacher education. Hence, this study sets out to explore the potential use the EPOSTL (European Portfolio for Student Teachers of Languages) to promote prospective EFL teachers’ autonomy. It is a comprehensive guide of teacher competencies for prospective teachers projected by the European Center for Modern Languages to harmonize language education across Europe. Adopting mixed method, this study used Teaching Autonomy Scale and semi-structured interviews to collect data from 19 prospective EFL teachers in the third year of their education at Hacettepe University. Before and after the use of the EPOSTL, Teacher Autonomy Scale was implemented to see the change. After the implementation, semi structured interviews were conducted with the participants to investigate their views on using the EPOSTL. The quantitative analyses were performed using IBM SPSS version 25.0 and the qualitative data were analyzed by content analysis. The study indicated that the EPOSTL is a very useful tool to increase awareness of the prospective EFL teachers on teaching autonomy. The EPOSTL was beneficial for the development of reflective skills. This study provided new perspectives for prospective EFL teachers, instructors, curriculum developers and institutions.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAutonomytr_TR
dc.subjectEPOSTL
dc.subjectLanguage teacher education
dc.subjectTeacher autonomy
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleThe Effects of Using The Epostl on Prospective Efl Teachers’ Teaching Autonomytr_TR
dc.title.alternativeEpostl Kullanımının Aday İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Özerkliklerine Etkisi
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetHizmet öncesi öğretmen eğitiminde teori ile uygulama arasındaki boşluğu doldurmak önemlidir. Bu nedenle öğretmen özerkliği, öğretmen eğitimi alanında önemli bir yer tutmaktadır. Bu alanda kapsamlı araştırmalar yapılmış olsa da İngiliz Dili hizmet öncesi öğretmen eğitimi alanında öğretmen özerkliğini geliştirmeye yönelik teknikler öneren çalışmalar azdır. Bu nedenle, bu çalışma EPOSTL'ın (Dil Öğretmenler Adaylarına Yönelik Avrupa Portfolyosu) İngilizce öğretmen adaylarının özerkliğini arttırmadaki potansiyel kullanımını araştırmayı amaçlamaktadır. EPOSTL, Avrupa Modern Diller Merkezi tarafından Avrupa genelinde dil eğitimini uyumlu hale getirmek için öngörülen öğretmen yeterliliklerine dair kapsamlı bir rehberdir. Karma yöntem benimsenen bu çalışmada, Hacettepe Üniversitesi'nde eğitimlerinin üçüncü yılında olan 19 İngilizce öğretmeni adayından veri toplamak için Öğretmen Özerklik Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. EPOSTL uygulamasından önce ve sonra, değişimi görmek için Öğretmen Özerklik Ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sonrasında, katılımcılarla EPOSTL kullanımına ilişkin görüşlerini araştırmak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel analizler IBM SPSS 25.0 sürümü kullanılarak gerçekleştirilmiş ve nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma, EPOSTL'ın katılımcıların öğretmen özerkliğine ilişkin farkındalıklarını arttırmak için çok faydalı bir araç olduğunu göstermiştir. EPOSTL, yansıtıcı becerilerin geliştirilmesi için faydalı olmuştur. Bu çalışma, gelecekteki EFL öğretmenleri, eğitmenler, müfredat geliştiriciler ve kurumlar için yeni bakış açıları sunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:04:47Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record