dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Gürbüz, Ece | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:16:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-31 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35529 | |
dc.description.abstract | Performance assessment in second language learning has always been problematic in
ESL/EFL communities due to its subjective nature. Writing assessment, in particular, is a
crucial element in language learning and its assessment. While various methods to enhance
reliability in writing assessment have been studied, the approaches of native and non-native
raters have not been extensively researched. This study investigates the differences
between native and non-native speaker raters’ approaches to writing assessment in a state
university preparatory class in Turkey. The raters were observed for consistency, severity,
and decision-making behaviors, with the first two showing no significant differences.
However, in terms of decision-making behavior, NNS raters were found to focus more on
organization and use of language, while NS raters emphasized content. The results indicate
that native and non-native raters generally do not differ considerably in their approach to
writing assessment. They consider similar elements and follow similar steps, with the main
differences being NNS raters' critical perspectives, the advantages and disadvantages of
being an NS/NNS rater, and the high standards of ELT education in Turkey. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Performance assessment | tr_TR |
dc.subject | Second language learning | |
dc.subject | Writing assessment | |
dc.subject | Native speakers | |
dc.subject | Non-native speakers | |
dc.subject | Rater consistency | |
dc.subject | Rater severity | |
dc.subject | Decision-making behavior | |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | Native and Non-Native Rater Approaches to Writing Evaluation in Preparatory Classes | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İkinci dil öğreniminde performans değerlendirmesi, ESL/EFL topluluklarında her zaman bir
tartışma konusu olmuştur çünkü öznel bir doğaya sahiptir. Özellikle yazma değerlendirmesi,
dil öğreniminde ve değerlendirmesinde önemli bir unsurdur. Yazma değerlendirmesinde
güvenilirliği artırmak için çeşitli yöntemler araştırılmış olsa da, anadili İngilizce olan ve
olmayan değerlendiricilerin yaklaşımları geniş çapta incelenmemiştir. Bu çalışma,
Türkiye'deki bir devlet üniversitesinin hazırlık sınıfında anadili İngilizce olan ve olmayan
değerlendiricilerin yazma değerlendirmesine yönelik yaklaşımları arasındaki farkları
araştırmaktadır. Değerlendiriciler tutarlılık, katılık ve karar verme davranışları açısından
gözlemlenmiş olup, ilk iki konuda önemli bir fark bulunmamıştır. Ancak, karar verme
davranışları açısından, anadili İngilizce olmayan değerlendiricilerin daha çok organizasyon
ve dilin doğru kullanımı ile ilgilendiği, anadili İngilizce olanların ise içeriğe odaklandığı
görülmüştür. Sonuçlar, anadili İngilizce olan ve olmayan değerlendiricilerin yazma
değerlendirmesine yaklaşımlarında genel olarak önemli bir fark olmadığını göstermektedir.
Her iki grup da benzer unsurları dikkate almakta ve benzer adımları izlemektedirler. Başlıca
farklar ise anadili İngilizce olmayan değerlendiricilerin eleştirel bakış açıları, anadilin
değerlendirme konusunda sağladığı avantajlar veya dezavantajlar konularında
görülmüştür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:16:21Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |