Show simple item record

dc.contributor.advisorAltay, İsmail Fırat
dc.contributor.authorGürbüz, Ece
dc.date.accessioned2024-08-14T07:16:21Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35529
dc.description.abstractPerformance assessment in second language learning has always been problematic in ESL/EFL communities due to its subjective nature. Writing assessment, in particular, is a crucial element in language learning and its assessment. While various methods to enhance reliability in writing assessment have been studied, the approaches of native and non-native raters have not been extensively researched. This study investigates the differences between native and non-native speaker raters’ approaches to writing assessment in a state university preparatory class in Turkey. The raters were observed for consistency, severity, and decision-making behaviors, with the first two showing no significant differences. However, in terms of decision-making behavior, NNS raters were found to focus more on organization and use of language, while NS raters emphasized content. The results indicate that native and non-native raters generally do not differ considerably in their approach to writing assessment. They consider similar elements and follow similar steps, with the main differences being NNS raters' critical perspectives, the advantages and disadvantages of being an NS/NNS rater, and the high standards of ELT education in Turkey.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectPerformance assessmenttr_TR
dc.subjectSecond language learning
dc.subjectWriting assessment
dc.subjectNative speakers
dc.subjectNon-native speakers
dc.subjectRater consistency
dc.subjectRater severity
dc.subjectDecision-making behavior
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleNative and Non-Native Rater Approaches to Writing Evaluation in Preparatory Classestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetİkinci dil öğreniminde performans değerlendirmesi, ESL/EFL topluluklarında her zaman bir tartışma konusu olmuştur çünkü öznel bir doğaya sahiptir. Özellikle yazma değerlendirmesi, dil öğreniminde ve değerlendirmesinde önemli bir unsurdur. Yazma değerlendirmesinde güvenilirliği artırmak için çeşitli yöntemler araştırılmış olsa da, anadili İngilizce olan ve olmayan değerlendiricilerin yaklaşımları geniş çapta incelenmemiştir. Bu çalışma, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinin hazırlık sınıfında anadili İngilizce olan ve olmayan değerlendiricilerin yazma değerlendirmesine yönelik yaklaşımları arasındaki farkları araştırmaktadır. Değerlendiriciler tutarlılık, katılık ve karar verme davranışları açısından gözlemlenmiş olup, ilk iki konuda önemli bir fark bulunmamıştır. Ancak, karar verme davranışları açısından, anadili İngilizce olmayan değerlendiricilerin daha çok organizasyon ve dilin doğru kullanımı ile ilgilendiği, anadili İngilizce olanların ise içeriğe odaklandığı görülmüştür. Sonuçlar, anadili İngilizce olan ve olmayan değerlendiricilerin yazma değerlendirmesine yaklaşımlarında genel olarak önemli bir fark olmadığını göstermektedir. Her iki grup da benzer unsurları dikkate almakta ve benzer adımları izlemektedirler. Başlıca farklar ise anadili İngilizce olmayan değerlendiricilerin eleştirel bakış açıları, anadilin değerlendirme konusunda sağladığı avantajlar veya dezavantajlar konularında görülmüştür.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:16:21Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record