Temel Eğitim Bölümü Tez Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin ve Çevrimiçi Öğretmen Yeterliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to assess the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and online teaching competencies of preschool teachers. Specifically, it aims to develop a valid and reliable scale tailored for preschool ... -
Paydaş Görüşlerine Göre İlkokul Dördüncü Sınıf Çocuklar İçin Felsefe Dersi Öğretim Programının Özellikleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)Philosophy for children takes place in the company of a practitioner, based on a children's book, picture, poem or other stimulus. It can be taken as a method, an approach or even a lesson. In this research, philosophy for ... -
Eğitsel Veri Okuryazarlığı Yeterlik Algısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In early childhood, when the speed of development is high decisions to be made about children, activities to be implemented or measures to be taken will ensure that they spend their childhood and later periods in a healthier ... -
Kapsayıcı Eğitim Uygulamalarının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarısına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06-14)The objective of the present research is to examine the effect that inclusive education practices make on the success achieved by 4th grade student’s in geometry field of mathematics course, and to determine opinions of ... -
İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Beş Duyumuz Ünitesine Yönelik Bilgilendirici Çocuk Kitaplarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Informational children's books have importance in children's literature. The use of informative children's books by students and teachers in teaching enriches the educational process. Informative children's books are ... -
Matematik Eğitimde Etkileşimli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul Öğrencilerinin Kavram Yanılgıları ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the effect of using interactive augmented reality applications in mathematics education on the elimination of misconceptions of 4th grade students and their attitudes towards mathematics ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Mesleki Yabancılaşma ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to examine the relationship between work alienation and burnout levels of preschool teachers during COVID-19 pandemic period. The research method is planned as the explanatory sequential mixed ... -
Özel Yetenek Tanılı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Basamak Değerini Kavrayışlarına Yönelik Zihinsel Modellerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal and compare the mental models of the students with diagnosed and undiagnosed gifted attending the fourth grade of elementary school for counting, estimation, naming, renaming, comparison, ... -
Açık Uçlu Materyaller ile Çocukların Oyun Davranışlarında ve Yürütücü İşlev Becerilerinde Ortaya Çıkan Değişimin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to examine the changes in children's play behaviors and executive function skills through loose parts. The study was conducted using an action research design, with the researcher taking on the ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Pedagojik Alan Bilgileri ile Çocukların Çalışma Belleği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationship between preschool teachers' mathematical pedagogical content knowledge and preschool children's working memory skills, teachers' working memory awareness and ... -
Stem Eğitiminin Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Kavramlarını Anlamalarına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-06)The aim of this research was to examine the effects of STEM approach on students' conceptual understanding and scientific process skills in primary school science course and to determine the opinions of the students in the ... -
36-72 Aylık Çocukların Ev Matematik Ortamlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-04)There are some factors that affect children's mathematics achievement in later ages. One of the factors affecting children's math skills is the math environment of the home. In this context, "In this context, answers to ... -
İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Kullanımı ile İlgili Ebeveyn Tutum ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to determine the experiences and perceptions of parents of primary school students about their use of technology. With the research, it has been tried to reveal parents’ concerns about the negative situations ... -
Sınıf Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Astronomi Konusundaki Kavramsal Anlamalarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to determine conceptual understandings of primary school teachers and primary school teacher candidates in basic astronomy topics. For this purpose, a quantitative research using a descriptive ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Destek Eğitiminde Yürütülen Çocuklar İçin Felsefe Etkinliklerine Yönelik Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-30)The study was aimed to examine the opinions and experiences of gifted students about the philosophy for children activities carried out in the resource room. The research was conducted with the case study design, one of ... -
Taşımalı ve Birleştirilmiş Sınıf Uygulaması Yapan İlkokullarda Akran Zorbalığı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this research is to examine the experiences and thoughts of students attending multi-grade primary schools and students attending transported primary schools about peer bullying. In this research, which ... -
Okul Öncesı̇ Öğretmenlerı̇nı̇n Gelı̇şı̇me Uygun Uygulamalara Yönelik İnançları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Considered the foundation of best wishes in early childhood education, Developmentally Appropriate Practices (DAP) refers to an approach based on methods and principles applied to each child with an approach that is fun, ... -
Covid-19 Pandemisinde 48-72 Ay Çocukların Ebeveynleri ile İlişkileri ve Yılmazlık Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool childrens' resilience and parent-child relationship and temperament, attachment, and emotion regulation during the pandemic period. This research, which ... -
Kapsayıcı Ortamlarda Kültüre Duyarlı Öğretim Etkinliklerinin Etkinlik Kuramı ve Yükleme Kuramı Perspektifiyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The main purpose of this thesis is to reveal the factors affecting the effective use of inclusive pedagogy in instructional processes by examining primary school 4th grade teachers’ process of integrating inclusive ... -
Problem Çözme Yaklaşımıyla Gerçekleştirilen Matematik Uygulamalarının 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aims to examine the effects of mathematics teaching practices carried out with the problem solving approach on the problem solving skills of primary school 4th grade students. The study was modeled as a ...