Browsing Çocuk Gelişimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 45-64 of 98
-
Farklı Sosyoekonomik Düzeye Sahip Çocukların Anlatı Becerileri ile Çalışma Belleği, Doğal Dil ve Ev Erken Okuryazarlık Ortamı İlişkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine in detail the narrative skills and working memory, natural language and home early literacy environments of 48- 72 months old children from different socioeconomic levels and to ... -
Gelişimsel Yetersizliği Olan Okulöncesi Çocuklarda Paylaşımlı Kitap Okuma Müdahalesinin İletişim-Dil Gelişimine, Özdüzenleme ve Erkenokuryazarlık Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
(Çocuk Sağlığı Enstitüsü, 2022)The sample of this study consists of children with developmental disabilities in the pre-school period between the ages of 3 to 6, who registered a private institution in Aydın. This study, which aims to measure the impact ... -
İki Kere Farklı Çocuklara Yönelik Özgün Bir Gelişimsel Müdahale Programı: Bir Eylem Araştırması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-05)Gifted children may have various conditions such as behavioral problems, learning difficulties, attention deficit-hyperactivity, and sensory integration disorders. The concept of "twice exceptional" is used in the literature ... -
İletişim Becerileri Kontrol Listesi-2’nin Türkçeye Uyarlama, Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)This research is planned for the adaptation of Children Communication Checklist- Second Edition (CCC-2) developed by Bishop (2003) and to determine the reliability and validity of the Checklist adapted into Turkish. The ... -
Kaynaştırma Uygulaması Yapılan Okul Öncesi Sınıflarında Drama Eğitim Programının Çocukların Etkileşimi ve Sosyal Bilgi İşleme Sürecine Etkililiğinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2017-11-24)Şenol, F.B., The Effectiveness of Drama Teaching Program on Interacation and Social Information Processes at Preschool Classrooms Applying Inclusive Education, Hacettepe University Institute of Health Sciences Child ... -
Lise Düzeyindeki Ergenlerin Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Sosyal Medya Bağımlılığı ile Ahlaki Kimlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-07)In this study, it was aimed to use a moderation model to determine whether gender perception, social media addictions and moral identity levels of high school adolescents are related, and to determine how much social media ... -
Lise Öğrencilerinin Müzikten Etkilenim Düzeyleriyle Prososyal Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-01)This study was conducted to examine the relationship between the influences of high school students on music and prosocial behaviors, and the effect of some variables on these behaviors. The sample group of the study ... -
Normal Gelişim Gösteren, Otistik Spektrum Bozukluğu Olan ve Gelişimsel Gecikmesi Olan Çocukların Söz Öncesi Gelişen Sosyal Iletişim ve Sembolik Davranışlarının Sözcük Dağarcığı ile İlişkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study has been planned in order to research the relation of symbolic behaviors and communication that evolved in preverbal period with vocabulary of children who show normal development, have autistic spectrum ... -
Okul Öncesi Dönem Çocukların İsim Yazma, Yazı Farkındalığı ve Alfabe Bilgisi Becerilerinin İncelenmesi ve Erken Okuryazarlık Açısından Risk Grubunda Olan Çocuklarla Karşılaştırılması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this research; It was aimed to determine whether there is a significant difference between the name writing, print awareness and alphabet knowledge of normally developing preschool children according to age, ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Anneleriyle Olan İlişkileri ve Annelerin Çocuğa Yönelik İlgisi ile Duygu Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021-02-24)The primary objective of this study is to examine the correlation of the emotion regulation skills with the relationship of 4-6 years old children attending pre-school education institutions with their mothers and the ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Davranış Problemleri ve Ebeveynlerinin Yaşam Pozisyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research is to examine the relationship between preschool children’s behavioral provblems and parents’ life positions. The universe of the research is 4109 children and their parents, who are in the 3-6 ... -
Okul Öncesi Dönem Resimli Çocuk Kitaplarındaki Dil Sanatlarının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2015)This research has been carried out in investigation of language arts at pre-shcool illusturated books. In accordance with this purpose, the questionnaire named as “book registration form” which was developed by the ... -
Okul Öncesi Dönem Resimli Çocuk Kitaplarının Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)It is assumed that children identify themselves with the stories they listen. Depending on this, with this study it was aimed to find the factors which support or jeopardize psychological resilience within picture books ... -
Okul Öncesi Dönemde Duygusal Zeka ve Empati ile Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)The research aims to investigate relations between emotional intelligence and empathy levels with moral and social rules knowledge of children who attend an independent kindergarten and also are expected to continue to ... -
Okul Öncesi Eğitimcilerin 36-72 Ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleri ile Ilgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Başa Çıkma Stratejilerinin Belirlenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2013)This research has been carried out in order to take opinions of preschool teachers about assessment of behavioral problems of 36-72 month-old children and capabilities of class and behaviour management. In accordance ... -
Okul Öncesi Kurumlarda Çalışan Çocuk Gelişimcilerin Sınıftaki Çocuklarda Gözledikleri Cinsel Davranışlar ve Bunlara Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019-09)The aim of this research is to examine the experiences of child developmentalist who working as teacher, about childrens sexual behaviors and their reactions to these behaviors. The study was carried out with the phenomenology ... -
OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ, DUYGUSAL ZEKA VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK DÜZEYLERİ İLE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of the research was to examine the relationship between emotion regulation skills, emotional intelligence, psychological resilience levels, and behavioral problems in preschool children. The population of the ... -
Okuma Güçlüğü Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Bütünleştirilmiş Süreç Modelli Aile Eğitim Programının (Baep) Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Tercan, H., Development of an Integrated Process-Based Family Education Program (IPMD-F) for Families of Children with Reading Difficulties: An Action Research Study, Graduate School of Health Sciences, Child Development ... -
Ortaokul 3. ve 4. Sınıfa Devam Eden Çocukların ve Annelerinin Algıladıkları Aile İşlevlerinin Karşılaştırılması ve Çocukların Yaşam Doyumlarına Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2015)Study aims to compare the family functions perceived by students s attending to seventh and eighth grade at secondary schools and their mothers in the city center of Ankara and examine the impact on children's life ... -
Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Adil Dünya İnançlarının Denetim Odağı ve Anne Baba Tutumu Açısından Gelişimsel Olarak İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018-08)The aim of this study was to find out about adolescents’ beliefs in a just world and the development of this belief among middle school and high school students aged 13–18. Within this context, an original scale measuring ...