Browsing Çocuk Gelişimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 55-74 of 98
-
Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Davranış Problemleri ve Ebeveynlerinin Yaşam Pozisyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this research is to examine the relationship between preschool children’s behavioral provblems and parents’ life positions. The universe of the research is 4109 children and their parents, who are in the 3-6 ... -
Okul Öncesi Dönem Resimli Çocuk Kitaplarındaki Dil Sanatlarının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2015)This research has been carried out in investigation of language arts at pre-shcool illusturated books. In accordance with this purpose, the questionnaire named as “book registration form” which was developed by the ... -
Okul Öncesi Dönem Resimli Çocuk Kitaplarının Psikolojik Sağlamlık Açısından İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)It is assumed that children identify themselves with the stories they listen. Depending on this, with this study it was aimed to find the factors which support or jeopardize psychological resilience within picture books ... -
Okul Öncesi Dönemde Duygusal Zeka ve Empati ile Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)The research aims to investigate relations between emotional intelligence and empathy levels with moral and social rules knowledge of children who attend an independent kindergarten and also are expected to continue to ... -
Okul Öncesi Eğitimcilerin 36-72 Ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleri ile Ilgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Başa Çıkma Stratejilerinin Belirlenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2013)This research has been carried out in order to take opinions of preschool teachers about assessment of behavioral problems of 36-72 month-old children and capabilities of class and behaviour management. In accordance ... -
Okul Öncesi Kurumlarda Çalışan Çocuk Gelişimcilerin Sınıftaki Çocuklarda Gözledikleri Cinsel Davranışlar ve Bunlara Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019-09)The aim of this research is to examine the experiences of child developmentalist who working as teacher, about childrens sexual behaviors and their reactions to these behaviors. The study was carried out with the phenomenology ... -
OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİ, DUYGUSAL ZEKA VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK DÜZEYLERİ İLE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of the research was to examine the relationship between emotion regulation skills, emotional intelligence, psychological resilience levels, and behavioral problems in preschool children. The population of the ... -
Okuma Güçlüğü Olan Çocukların Ailelerine Yönelik Bütünleştirilmiş Süreç Modelli Aile Eğitim Programının (Baep) Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Tercan, H., Development of an Integrated Process-Based Family Education Program (IPMD-F) for Families of Children with Reading Difficulties: An Action Research Study, Graduate School of Health Sciences, Child Development ... -
Ortaokul 3. ve 4. Sınıfa Devam Eden Çocukların ve Annelerinin Algıladıkları Aile İşlevlerinin Karşılaştırılması ve Çocukların Yaşam Doyumlarına Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2015)Study aims to compare the family functions perceived by students s attending to seventh and eighth grade at secondary schools and their mothers in the city center of Ankara and examine the impact on children's life ... -
Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Adil Dünya İnançlarının Denetim Odağı ve Anne Baba Tutumu Açısından Gelişimsel Olarak İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018-08)The aim of this study was to find out about adolescents’ beliefs in a just world and the development of this belief among middle school and high school students aged 13–18. Within this context, an original scale measuring ... -
ORTAOKULA DEVAM EDEN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM DOYUMLARI, AİLE İŞLEVLERİ VE KAYNAŞTIRMA HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019-05-31)The aim of this study is to determine family function levels and the attitudes of students to integration on life satisfaction of students with special needs. The participants of the study consist of students with mental, ... -
Ortaokula Devam Eden Öğrencilerde Akran Zorbalığına Neden Olan Etkenlerin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018-08-02)Coşkun A., Analysing the Factors That Lead Peer Victimisation Among Mid-School Students, Hacettepe University, Children Development and Education Program, Master Thesis, Ankara, 2018. This research was conductedby using ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuğu Olan Ebeveynlerin Günlük Rutinleri Kullanımları ile Öz Yeterliliklerinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-01)This study aimed to examine the relationship between daily routine usage and parental self-efficacy of parents of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder and to determine whether daily routine usage and parental ... -
Otizmden Kurtulma Yanılgısıyla Yaşamak: Annelerin Deneyimlerine İlişkin Bir Gömülü Teori Çalışması
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-02)The aim of this research is to gain in-depth understanding of the experiences of mothers with children who have been diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) or who are considered at risk of developing ASD. Charmaz's ... -
Otizmli çocuğa sahip ailelere uygulanan aile eğitim programının ailelerin stresle baş etme, yaşam kalitesi ve sosyal destek düzeylerine etkisinin incelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-11-29)In the study, it was aimed to examine the effect of the parent education program applied to the parents of children with autism on parents' levels of coping with stress, quality of life and social support. The study group ... -
Oyun Temelli Sosyal Uyum Programının 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Sosyal Becerileri ve Oyun Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-02)With this research, it is aimed to reveal the effect of the play-based education program on the social skills and play skills of 5-6 year old children. Within the scope of the research, a program consisting of activities ... -
Öğrenme Güçlüğüne Yönelik Gelişimsel Bir Değerlendirme Aracı: Çocuk, Ebeveyn ve Öğretmen Ölçeği
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-09)The study aims to address the gap in early detection of specific learning disabilities by crafting the Early Learning Disability Symptoms Assessment Tool. The study, employing an exploratory-sequential mixed-methods design, ... -
Öğretmenlerin Ebeveynlikte ve Öğretimde Bilinçli Farkındalıkları ile İçsel Bilinçli Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationships between teachers' dispositional mindfulness, mindfulness in parenting and mindfulness in teaching and their personality traits, adult parental acceptance/rejection ... -
Öykü Temelli ve Aile Katılımlı Sosyal Duygusal Gelişim Destek Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyi ve Benlik Algısı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-05)Pektaş D., Investigatıon of The Effect of Story Based and with Parent Involvement Social Emotional Development Support Program On Children’s Respect For Diversity And Self-Concept, Hacettepe University Graduate School ... -
Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Anne Babaların Cinsel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-26)In this study, it was aimed to examine the attitudes of parents with children with special needs towards sexual education in terms of different variables. The research was designed in the descriptive survey model, which ...