Search
Now showing items 1-10 of 67
Yönetici Rolleri, Örgüt İklimi ve Duygusal Emek Arasındaki İlişkilere Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-28)
In this research, the relationships between managerial roles, organizational climate and emotional labor were examined based on teachers' opinions. Correlational design was used in this study conducted quantitavely. The ...
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının (1924-2018) Çoğulculuk Perspektifinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-01)
Ensuring different cultures to develop tolerance and empathy towards each other should be one of the aims of the curricula. The curricula not carrying this aim are not compatible with the world getting more and more ...
İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Programlarındaki Değişime Uyum Süreci
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
The purpose of the research was to investigate the adaptation process of English language teachers to curriculum change. The research, conducted in the mixed-methods sequential explanatory design, firstly identified teachers’ ...
Ortaöğretime Geçiş Sınavlarında Ölçme Değişmezliği ve Dmf’nin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ...
Karizmatik Liderlik, Lidere Güven ve Duygusal Emeğe Yönelik Öğretmen Görüşleri: Trabzon İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
In this study, the relationships between charismatic leadership, emotional labor and trust in the leader were examined according to the teacher views. The sample of this research, patterned with a correlation survey model ...
Eğitsel Verilerde Weka ve Orange Veri Madenciliği Yazılımlarından Elde Edilen Analiz Sonuçlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
In this study, WEKA and Orange programs, which are frequently used in data mining, are compared based on the classification methods that can be used in data mining in education. The results of the ABIDE exam conducted by ...
PISA 2018 Okuma Becerileri Testinin Ülkelere ve Cinsiyete Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)
The aim of study is to examine measurement invariance of PISA 2018 reading literacy test across different countries (Turkey, Singapore and the USA) and in terms of gender variable. The research was conducted on 24 items ...
Puanlayıcı Deneyimlerine Göre Puanlayıcılar Arası Güvenirliklerin Farklı Yöntemlerle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-08)
The aim of this study was to compare the reliability values obtained from the scoring of open-ended items measuring writing skills by teachers with and without experience in the scoring process with the use of analytical ...
İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Kimlik Algıları ve Örgütsel Özdeşleşme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)
In this study, it was aimed to determine the organizational identity perceptions and organizational identification levels of teachers working in primary schools and to investigate the relationship between these two variables. ...
Türkiye'de Yükseköğretimin Uluslararasılaşmasının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-05)
This study aims to evaluate the internationalization of higher education in Turkey. In this qualitative inquiry, descriptive case study method is used. The data were collected through document review and interviews. The ...