Show simple item record

Investigation of the Effect of Family Training Programme Applied toParents of Children with Cerebral Palsy on Family Functions, Resilience and Hopelessness

dc.contributor.advisorDemircioğlu, Haktan
dc.contributor.authorDilsiz, Habibe
dc.date.accessioned2019-05-24T12:34:02Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-02
dc.identifier.citationDilsiz, H., Serebral Palsili Çocukların Ebeveynlerine Uygulanan Aile Eğitimi Programının Aile İşlevleri, Yılmazlık ve Umutsuzluk Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı Doktora Tezi, Ankara, 2019.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/7376
dc.description.abstractThe purpose of this research is to examine the effects of family training programme and permanence of this effect developed for families whose children between 7-18 years old with Cerebral Palsy on family functions, resilience and hopelessness level. The research was carried out in the Ministry Of National Education Iller Bank Special Education Business Practices Central School in Ankara between May 2017 and June 2018. In this research, pretest-posttest control grouped experimental design was used. The study group of the research is consisted of 28 parents in which there are 14 parents for control group and 14 for treatment group. Parents who are in treatment group are applied once a week to "Cerebral Palsy Family Training Programme" which was developed in scope of research lasted eight consecutive week and those who are in control group were not applied to any programme. Parents composing treatment and control group were evaluated with data obtained from ‘Family Assessment Device’ for the family function, ‘Family Resilience Scale’ for resilience levels and ‘Beck Hopelessness Scale’ for hopelessness level. Pretest and posttest was conducted on both groups with forenamed scales and permenance test run was conducted only on treatment group after four weeks of last test runs. Following the scope of analyses; Mann-Whitney U Test between groups, Wilcoxon Signed Ranks Test within groups were used. All analyses were performed with 95% confidence interval and value p<0.05 was accepted as statistically significant. It is concluded that Cerebral Palsy Family Training Programme which was applied to treatment group have a positive effect on the family functions, resilience and hopelessness levels of those parents and this effect was precipitated permanent based on the findings of the data analysed.tr_TR
dc.description.tableofcontentsONAY SAYFASI iii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv ETİK BEYAN SAYFASI v TEŞEKKÜR vi ÖZET vii ABSTRACT viii İÇİNDEKİLER ix SİMGELER ve KISALTMALAR xiii ŞEKİLLER xiv TABLOLAR xv 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem 1 1.2. Amaç 5 1.3. Önem 5 1.4. Varsayımlar 7 1.5. Sınırlılıklar 7 2. GENEL BİLGİLER 8 2.1. Serebral Palsi 8 2.1.1. Serebral Palsi’nin Tanımı ve Tanı Süreci 8 2.1.2. Serebral Palsi’nin Türleri ve Temel Özellikleri 11 2.1.3. Serebral Palsi’nin Türkiye’de ve Dünyada Görülme Sıklığı 22 2.1.4. Serebral Palsi’nin Ortaya Çıkışına Dair Risk Faktörleri 27 2.2. Aile Eğitimi 32 2.2.1. Aile Eğitiminin Tanımı, Hedefi ve İlkeleri 32 2.2.2. Aile Eğitimi Modelleri 35 2.2.3. Özel Gereksinimli Çocuklarda Aile Eğitiminin Gerekliliği ve Önemine Kuramsal Açıdan Eklektik Bakış 43 2.2.4. Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerine Yönelik Destek ve Eğitim Çalışmalarının Önemli Unsurları 55 2.2.5. Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerine Yönelik Destek ve Eğitim Çalışmaları 58 2.2.6. Serebral Palsi’li Çocukların Ailelerine Yönelik Destek ve Eğitim Çalışmaları 69 2.3. Aile İşlevleri 79 2.3.1. İşlevsellik Açısından Aile Türleri ve Özellikleri 83 2.4. Yılmazlık 88 2.5. Umutsuzluk 91 2.6. İlgili Araştırmalar 94 3. GEREÇ VE YÖNTEM 117 3.1. Araştırmanın Modeli 117 3.2. Çalışma Grubu 117 3.3. Veri Toplama Araçları 129 3.3.1. Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ) 129 3.3.2. Aile Yılmazlık Ölçeği (AYÖ) 131 3.3.3. Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ) 133 3.3.4. Serebral Palsi Aile Eğitim Programı Genel Bilgi Formu 134 3.4. Veri Toplama Süreci 135 3.4.1. “Serebral Palsi Aile Eğitim Programı”nın Hazırlanması Sürecinde Yapılan İş ve İşlemler 136 3.4.2. “Serebral Palsi Aile Eğitim Programı”nın Uygulanması Sürecinde Yapılan İş ve İşlemler 166 3.5. Verilerin Analizi 168 4. BULGULAR 185 4.1. Deney ve Kontrol Grubu Ön Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 185 4.1.1. Aile Değerlendirme Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 185 4.1.2. Aile Yılmazlık Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 191 4.1.3. Beck Umutsuzluk Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 194 4.2. Deney ve Kontrol Grubu Ön Test-Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 198 4.2.1. Aile Değerlendirme Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test-Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 198 4.2.2. Aile Yılmazlık Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test-Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 210 4.2.3. Beck Umutsuzluk Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Ön Test-Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 217 4.3. Deney ve Kontrol Grubu Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 223 4.3.1. Aile Değerlendirme Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 224 4.3.2. Aile Yılmazlık Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 229 4.3.3. Beck Umutsuzluk Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 234 4.4. Deney Grubu Son Test-Kalıcılık Testi Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 238 4.4.1. Aile Değerlendirme Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test-Kalıcılık Testi Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 238 4.4.2. Aile Yılmazlık Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test-Kalıcılık Testi Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 244 4.4.3. Beck Umutsuzluk Ölçeği Alt Boyutları ve Ölçek Toplam Puanından Elde Edilen Son Test-Kalıcılık Testi Karşılaştırmalarına Ait Bulgular 247 5. TARTIŞMA 251 5.1. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Aile İşlev Düzeyleri ile İlgili Bulguların Tartışılması 251 5.2. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Yılmazlık Düzeyleri ile İlgili Bulguların Tartışılması 308 5.3. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Umutsuzluk Düzeyleri ile İlgili Bulguların Tartışılması 365 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 441 6.1. Sonuçlar 441 6.1.1. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Aile İşlev Düzeyleri ile İlgili Sonuçlar 442 6.1.2. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Yılmazlık Düzeyleri ile İlgili Sonuçlar 444 6.1.3. Deney ve Kontrol Grubunu Oluşturan Ebeveynlerin Umutsuzluk Düzeyleri ile İlgili Sonuçlar 446 6.1.4. Araştırmanın Genel Sonucu 447 6.2. Öneriler 448 6.2.1. Serebral Palsi Aile Eğitim Programı’nın Uygulanması Süreci ile İlgili Öneriler 448 6.2.2. İlerleyen Araştırmalara ve Araştırmacılara Yönelik Öneriler 449 6.2.3. Serebral Palsi’li Çocuk ve Ebeveynleri ile Temas Halinde Olan Kurum ve Kuruluşlardaki İdari Yetkililer ve Çalışanlar İçin Öneriler 453 6.2.4. Serebral Palsi’li Çocuk ve Ebeveynlerine Yönelik Eğitim ve Diğer Destek Hizmetlerinin Türkiye’nin Sağlık, Sosyal ve Eğitim Politikaları İçinde Yer Alması, Yeni Destek Alanları Oluşturulması ve Mevcut Destek Alanlarının İşlevselliğinin Artırılmasına Yönelik Öneriler 454 6.2.5. Serebral Palsi de Dahil Olmak Üzere Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Ebeveynleri ile Çalışmak Üzere Sağlık Lisansiyeri Yetiştiren Üniversite Bölümlerine, Mezuniyet Sonrası Mesleki Uygulamalara ve Yapılan Akademik Çalışmaların Sonuçlarının İşlevsel Bir Şekilde Paylaşılmasına Yönelik Öneriler 458 7. KAYNAKLAR 465 8. EKLER EK-1: Tez Çalışması ile İlgili Etik Kurul İzni EK-2: Tez Çalışması ile İlgili İl Milli Eğitim Müdürlüğü Uygulama İzni EK-3: Odak Grup Görüşme Formu EK-4: Genel Bilgi Formu EK-5: Aile Eğitimi Programı Uzman Görüş Formu EK-6: Serebral Palsi Aile Eğitim Programı Genel Bilgi Formu EK-7: Aydınlatılmış (Bilgilendirilmiş) Onam Formu EK-8: Katılım Sonrası Bilgilendirme Formu EK-9: Tez Çalışması Orijinallik Raporu 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSerebral Palsitr_TR
dc.subjectaile eğitimi programı
dc.subjectaile işlevleri
dc.subjectyılmazlık
dc.subjectumutsuzluk
dc.titleSerebral Palsili Çocukların Ebeveynlerine Uygulanan Aile Eğitimi Programının Aile İşlevleri, Yılmazlık ve Umutsuzluk Üzerindeki Etkisinin İncelenmesitr_TR
dc.titleInvestigation of the Effect of Family Training Programme Applied toParents of Children with Cerebral Palsy on Family Functions, Resilience and Hopelessnessen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı, 7-18 yaş arasında Serebral Palsi'li çocuğu olan ebeveynler için geliştirilen aile eğitim programının ebeveynlerin; aile işlevleri, yılmazlık ve umutsuzluk düzeyleri üzerindeki etkisini ve bu etkinin kalıcılığını incelemektir. Araştırma, Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı İller Bankası Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi Okulu’nda Mayıs 2017 ile Haziran 2018 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; deney grubunda 14, kontrol grubunda 14 olmak üzere toplam 28 ebeveynden oluşmuştur. Deney grubunda yer alan ebeveynlere haftada bir gün olmak üzere sekiz ardışık hafta boyunca araştırma kapsamında geliştirilmiş olan “Serebral Palsi Aile Eğitim Programı” uygulanmış, kontrol grubunda yer alan ebeveynlere ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubunu oluşturan ebeveynlerin aile işlevleri ‘Aile Değerlendirme Ölçeği’nden, yılmazlık düzeyleri ‘Aile Yılmazlık Ölçeği’nden, umutsuzluk düzeyleri ise ‘Beck Umutsuzluk Ölçeği’nden elde edilen veriler aracılığı ile değerlendirilmiştir. Her iki gruba da adı geçen ölçekler aracılığı ile ön test ve son test uygulamaları yapılmış, kalıcılık testi uygulamaları ise sadece deney grubuna son test uygulamalarından dört hafta sonra gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yapılan analizlerde; gruplar arası karşılaştırmalarda Mann-Whitney U-Testi, grup içi karşılaştırmalarda ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Tüm analizler %95 güven aralığında yapılmış ve p<0,05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara dayanılarak; deney grubuna uygulanan Serabral Palsi Aile Eğitim Programı’nın ebeveynlerin aile işlevleri, yılmazlık ve umutsuzluk düzeyleri üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Eğitimitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2019-11-26T12:34:02Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record