dc.contributor.advisor | Özdemir , Murat | |
dc.contributor.author | Düzgünoğlu , Mehmet Ata | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:29:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-31 | |
dc.identifier.citation | Düzgünoğlu, M.A. (2019). Kolektif öğretmen yeterliği ile etkili okul arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8054 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the relationship between collective teacher efficacy of teachers working in public secondary schools and effective school. To that end, the study asked the opinions of 356 teachers working in public secondary schools in the central districts of Ankara, Turkey during the 2017-2018 academic year. It is highly important how a scientific explanation of the concepts of collective teacher and school efficiency is perceived by educational organizations in Turkish education system. To collect data for exploring the relationship between the variables, the study used “Collective Teacher Efficacy Scale” that was developed by Tschannen-Moran and Barr (2004) and adapted to Turkish by Erdoğan and Dönmez, and “Effective School Scale” developed by Balcı (2002). The data were analyzed by using SPSS software. In the analyses, the study used arithmetic mean, standard deviation, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and multiple linear regression analyses. The results of the study indicated that the participants had high collective teacher efficacy. It was found that collective teacher efficacy did not differ significantly among the participants in relation to gender, level of education, work experience in teaching occupation and work experience in their current school. The results of the correlation analyses demonstrated a statistically significant, high positive relationship between collective teacher efficacy and school efficiency. The study came to the conclusion that collective teacher efficacy is a predictor of school efficiency. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 2
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 4
Sayıltılar 5
Sınırlılıklar 5
Tanımlar 5
Bölüm 2 6
Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 6
Kolektif Yeterlik Kavramı 6
Kolektif Yeterliğin Öncülleri / Belirleyicileri 8
Kolektif Yeterlik Kaynakları 8
Kolektif Öğretmen Yeterliği Kavramı 10
Kolektif Öğretmen Yeterliğinin Bileşenleri 11
Kolektif Öğretmen Yeterliği Modeli 13
Kolektif Yeterlilik ve Kolektif Öğretmen Yeterliği İle İlgili Yapılmış Çalışmalar 14
Etkili Okul Kavramı 16
Etkili Okulun Özellikleri 18
Etkili Okulun Bileşenleri 20
Okul Yöneticisinin Liderliği 20
Etkili Okulda Öğretmen 23
Etkili Okulda Program-Öğrenme Süreci ve Öğrenci 24
Etkili Okulun Kültürü ve Öğrenme İklimi 26
Etkili Okulda Çevre ve Aileyle İlişkiler 28
Etkili Okulun Ölçülmesi 29
Etkili Okul Modelleri 32
Etkili Okul İle İlgili Yurt İçinde ve Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar 35
Bölüm 3 42
Yöntem 42
Araştırmanın Yöntemi 42
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 42
Katılımcılara ilişkin Demografik Bilgiler 45
Katılımcıların Cinsiyet Değişkenine Göre Dağılımları 46
Katılımcıların Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Dağılımları 46
Katılımcıların Bulundukları Okullardaki Hizmet Süresi Değişkenine Göre Dağılımları 47
Katılımcıların Öğretmenlikte Geçirdiği Hizmet Süresi Değişkenine Göre Dağılımları 47
Veri Toplama Süreci 48
Veri Toplama Araçları 48
Kişisel Bilgi Formu 49
Etkili Okul Ölçeği 49
Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği 54
Veri Toplama Araçlarının Güvenirliği 55
Verilerin Analizi 56
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 58
Ortaokul Öğretmenlerin Kolektif Öğretmen Yeterliğine İlişkin Görüşleri 58
Ortaokul Öğretmenlerin Kolektif Öğretmen Yeterliğine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi 60
Ortaokul Öğretmenlerinin Etkili Okula İlişkin Görüşleri 65
Ortaokul Öğretmenlerin Etkili Okul Anketine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi 73
Ortaokul Öğretmenlerin Kolektif Öğretmen Yeterliği ile Etkili Okul Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi 80
Ortaokul Öğretmenlerinin Kolektif Öğretmen Yeterliği Düzeylerinin Etkili Okul Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi 82
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 84
Sonuçlar 84
Öneriler 87
Araştırmaya.Dönük.Öneriler 87
Uygulamaya.Dönük.Öneriler 88
Kaynaklar 90
EK-A: Veri Toplama Aracı 100
EK-B: Gönüllü Katılım Formu 105
EK-C: Etkili Okul Ölçeği Kullanım İzni 106
EK-Ç: Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği Kullanım İzni 107
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 108
EK-E: Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Uygulama İzni 109
EK-F: Etik Beyanı 110
EK-G: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 111
EK-Ğ: Thesis Originality Report 112
EK-H: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 113 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kolektif öğretmen yeterliği | tr_TR |
dc.subject | Etkili okul | |
dc.subject | Öğretmen | |
dc.subject | Ortaokul | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Kolektif Öğretmen Yeterliği İle Etkili Okul Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği) | tr_TR |
dc.title.alternative | Analysis Of The Relationship Between Collective Teacher Efficacy And School Effectiveness (Ankara Province Sample) | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı resmi ortaokullarda görev alan öğretmenlerin kolektif öğretmen yeterlikleri ile etkili okul arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada 2017-2018 Ankara ili merkez ilçelerinde yer alan resmi ortaokullarda görev yapan 356 öğretmenin görüşlerine başvurulmuştur. Kolektif Öğretmen ve Okul Etkiliği kavramını bilimsel olarak açıklanmasının Türk eğitim sistemindeki eğitim örgütlerinde nasıl algılandığı oldukça önem arz etmektedir. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik veri toplama aracı olarak Tschannen-Moran ve Barr (2004) tarafından geliştirilen, Erdoğan ve Dönmez tarafından 2015 yılında Türkçe uyarlanan “Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği” ve Balcı (2002) tarafından geliştirilen “Etkili Okul Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS (IBM SPSS Statistics 20) adlı paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların yüksek düzeyde kolektif öğretmen yeterliklerine sahip oldukları belirlenmiştir. Katılımcıların kolektif öğretmen yeterlik düzeylerinin cinsiyet, eğitim düzeyi, meslekteki hizmet yılı ve çalıştıkları kurumdaki hizmet yılı değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda kolektif öğretmen yeterliği ile etkili okul arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Son olarak kolektif öğretmen yeterliğinin okul etkililiğinin bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.ieee | IEEE Thesaurus Terms::Education | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Students, Teachers, School Personnel | tr_TR |